Home > Circuit > Formule 4: een stand van zaken

Formule 4: een stand van zaken

Doorheen Europa naderen de Formule 4 competities stilaan hun ontknoping. Wie de autosport volgt en op zoek wil gaan naar het volgende grote talent, die weet dat er in de Formule 4, de instapklasse in de autosport, goede zaken kunnen gedaan worden! We overlopen met u even de stand van zaken in de belangrijkste Europese competities, waar de door Abarth aangedreven Italiaanse en Duitse kampioenschappen de referentie in de materie blijken.

foto’s: (c)stellantis pressoffice & prema powerteam
& f4Spain.org & formel4.dk & fiaformula4.com

In het Italiaanse F.4-kampioenschap Powered by Abarth Certified is men toe aan de eindfase van het kampioenschap. Het voorlaatste evenement van het jaar wordt dit weekend gehouden op Mugello. De Italiaanse serie, gepromoot door ACI Sport, telt er een startgrid van 31 Tatuus-eenzitters, allemaal aangedreven door de 160 pk sterke Abarth T-Jet (een afgeleide van de motor die werd gebruikt in de 595 en 695 seriewagens). In Mugello zal de Brit Oliver Bearman (Van Amersfoort Racing) de titel proberen binnenhalen. Hij heeft een beduidende voorsprong in de tussensatnd op de Duitser Tim Tramnitz (US Racing) en op de Italiaan Leonardo Fornaroli (Iron Lynx). Ook Sebastian Montoya (Prema Powerteam) en Kirill Smal (Prema Powerteam) zijn kandidaten voor het eindpodium. Ook in het oog te houden, onze landgenote Maya weug (Iron Lynx). Zij kan ereplaatsen rapen in de categorie “rookie”.

Bearman en Tramnitz ontpoppen zich dit seizoen als de boemannen van de Formule 4 want ook in de Duitse competitie, die met dezelfde Tatuus-Abarth rijden als in Italië, prijken de heren op de bovenste plaatsen. Met enkel nog verplaatsingen naar Hockenheim (22-24/10) en de Nürburgring (5-7/11) zit Oliver Bearman er in een zetel met 215 punten. Hij wordt gevolgd door Tramnitz (180) en door de Brit Luke Browning (144).

Groot-Brittannië: Zagazeta en Rees op het scherp van de snede

In Groot-Brittannië gaat de strijd om de titel er wat heftiger aan toe tussen puntenleider Matias Zagazeta (Argenti) en achtervolger Matthew Rees (JHR). Beide heren kunnen nog hun kans gaan en in het meest recente treffen op Silverstone, zochten ze zelfs het contact met elkaar op de baan. Voor hun F4 kampioenschap maken de Britten gebruik van het Franse Mygale chassis en de 1600cc Ford Ecoboost turbomotor. Dit weekend is er over het Kanaal eveneens de voorlaatste manche van het kampioenschap op Donington, voordat er eind oktober de finale wordt gehouden op Brands Hatch.

Spanje: Dilano van’t Hoff

Het Spaanse F4 kampioenschap werd dan weer beslist afgelopen weekend. Daar pakte Nederlander Dylan Van ’t Hoff de titel op Jerez nadat hij voor het eerst dit seizoen de drie zeges pakte in alle drie verreden wedstrijden van het weekend. Hij bracht daarmee zijn totaal op 9 zeges in 18 wedstrijden. de Deen Sebastian Øgaard is er vicekampioen. De finale in Barcelona is er in het laatste weekend van oktober en er kan nog gevochten worden om de derde plaats in de stand tussen de Spanjaarden Marti en Bordas. De Spaanse Formule 4 volgt het pad van de Italiaanse en Duitse series met een Tatuus chassis en de 1400c Abarth turbomotor.

Frankrijk: tot aan het gaatje

De Franse F4 lijkt de spannendste te worden in Europa. Daar houden Esteban Masson en Maceo Capietto elkaar al een heel seizoen in evenwicht. In het weekend van 22 tot 24 oktober wordt er daar de finale gereden op Magny Cours en voor de titel kan het nog alle kanten uit al heeft Masson een kleine voorsprong van vier punten op Capietto. In de Franse competitie rijdt men met het Mygale chassis, aangedreven door een Renault 1300cc turbomotor.

Denemarken: Strømsted verslaat Fittipaldi!

De beslissingen zijn trouwens ook al gevallen in het Deense F4 kampioenschap, waar de Mygale-Renault wagens de baan delen met de Formule Ford (F5). De Deense rookie Noah Strømsted versloeg er Emerson Fittipaldi Jr!