De Ford Mustang is geen nieuw gezicht in het straatbeeld. Integendeel, de productie van de Mustang startte al in 1965. Eind jaren 60 bracht Ford zes performance versies van de Mustang op de Amerikaanse markt uit. De Mach-1 was daar één van. Deze was toen ook meteen de populairste. Wij kregen van Ford de kans om de nieuwe 2021 versie van de Mustang Mach-1 te testen.
De Mach-1 editie onderscheidt zich van de standaardversie door de vele circuit georiënteerde aanpassingen. Ford schuift deze versie dan ook naar voor als de beste Mustang ooit voor op het circuit. Zo zit er standaard een Torsen sperdifferentieel tussen de achterwielen, grote Brembo-remmen achter de 19” velgen en stijvere stabilisatorstangen rondom. Aan de buitenkant valt vooral de retro styling op. Zo zit er een nieuwe grill, een splitter voor- en achteraan en een kofferspoiler op. De racing stripes op de motorkap inclusief de accentkleuren konden dan ook niet ontbreken.
Onder de motorkap vinden we een concept dat al jaren meegaat. De vijf liter atmosferische V8 die 460 pk levert aan de achterwielen. Deze werd wel verbeterd met een enorm aanbod aan technische snufjes en koelers, een heerlijke motor om rustig mee op koppel te rijden. De V8 is manueel te bedienen met een 6-bak of via een automaat met 10 versnellingen. De door ons geteste versie was uitgerust met een automaat. Deze deed niet altijd volledig wat we ervan verwachten en mist soms wat reactietijd bij sportief rijden. Het actief uitlaatsysteem doet overigens prima zijn werk om in verschillende omstandigheden de gewenste soundtrack te produceren.
De tijd dat de Mustang alleen maar goed was om rechtdoor te rijden ligt ver achter ons. Dat bewijst deze Mach-1 maar al te goed. Je merkt nog steeds dat de Mustang een grote zware coupé is, maar er is hard gewerkt door Ford om van dit chassis een wendbare sportwagen te maken.
Als we naar het prijskaartje kijken, dan kunnen we enkel maar blij worden dat je veel waar krijgt voor je geld. Voor € 61.150 koop je een schitterende V8 met een al even heerlijk schakelende manuele zesbak. Als extra ten opzichte van de GT krijg je een aangepast interieur, MagneRide®-dempers met verschillende standen, gekoelde zetels en het uitgebreide infotainment pakket met navigatie. Over de BIV en verkeersbelasting van deze 5 liter V8 zwijgen we liever om teleurstelling te voorkomen.