De afgelopen 24 uur van Zolder was vooral een blij weerzien, in quasi normale omstandigheden van fans, rijders, teams, pers organisatoren en partners. Meer dan 15.000 toeschouwers vonden de weg naar deze Vlaamse klassieker, een klassieker voor de Belgische rijders, teams en dus zeker ook de Belgische fans. Het werd meteen ook een bijzondere editie met voor de laatste maal prototypes op de afspraak en dat afscheid werd gevierd met een volledig podium voor de open CN-prototypes. Enkele opvallende cijfers en feiten van deze editie.
- Derde – het was de derde zege van een prototype, de derde voor Norma en de derde van een verschillend team, met DVB Racing in 2017, Krafft Racing in 2019 en Russell Racing by PK Carsport in 2021.
- Vier merken – niet enkel Norma heeft een rol van betekenis gespeeld bij de prototypes. Sinds hun komst in 2012 klasseerde Radical zich vierde en zesde, Wolf deed het in 2014 en 2015 tweemaal als tweede en Ligier als derde in 2016. Sindsdien ging de fakkel naar het Franse Norma dat ondertussen driemaal won.
- Vier podia – Viermaal opeenvolgend stond McDonald’s Racing op het podium met een twee plaats in 2017, gevolgd door twee derde plekken en nu weer een tweede plaats.
- Vijf rijders – vijf rijders wonnen tweemaal met een CN-prototype: Christoff Corten, Jeffrey van Hooydonk, Hans en Frank Thiers en Gilles Magnus.
- Een motor: enkel Honda won als motorenleverancier de race in een CN-prototype
- Top 4: in tegenstelling tot wat velen dachten gisteren, was 2017 nog een sterker jaar met een volledige top 4 voor de CN-prototypes
Snelle race
De overwinning in 2021 was zeker geen onverdiende, want de afgelegde afstand was veruit de langste sinds de zege van de WRT Audi R8 LMS Ultra in 2012. Afgelopen weekend werden er 830 ronden afgelegd en toen 860. In 2009 kwam Prospeed met de Porsche 844 ronden ver. Geen enkele prototype deed ooit beter en ook McDonald’s zou met zijn 819 ronden altijd gewonnen hebben de afgelopen jaren. Overigens waren de 814 ronden van de Porsche 992 GT3 Cup, de winnaar in GTA ook veruit het beste resultaat van een Porsche 911 GT3 Cup ooit.
Hoe dan ook deze editie was het einde van een tijdperk dat negen edities duurde, het tijdperk van een ‘entente’ tussen open en gesloten wagens. Wat de exacte reglementen voor 2022 worden, is nog niet geweten, zeker nu er een nieuwe categorie van wagen de kop opsteekt, met name de lightweight GT’s zoals de Praga dit weekend. Wordt ongetwijfeld vervolgd.