Home > Electric > Divers > Moto E: Torres kampioen na woelige finale

Moto E: Torres kampioen na woelige finale

De FIM Enel MotoE World Cup 2021, de serie voor elektrische motoren, zette in Misano een punt achter het seizoen. Het werd een finale met het nodige drama. Uiteindelijk volgde de Spanjaard Jordi Torres (HP Pons 40) die zichzelf opvolgde.

foto’s: (c) motogp.com

Puntenleider Alessandro Zaccone (Octo Pramac MotoE) vertrok als titelfavoriet maar zijn wedstrijd kende van bij aanvang een dramatisch verloop. De Italiaan crashte vroeg in ronde 1 van de eerste race met Hikari Okubo (Avant Ajo MotoE), werd afgevoerd naar het ziekenhuis voor verdere controles en bleek een breuk in zijn bekken te hebben. En zo verdween hij ook voor de tweede race, medisch ongeschikt. Het was het nachtmerrie scenario voor Zaccone.

Torres had een geweldige start gemaakt en de Spanjaard speelde het perfect: hij ging in de laatste bocht voorbij leider Dominique Aegerter (Dynavolt Intact GP) en greep de winst. De Zwitser moest genoegen nemen met de tweede plaats. Mattia Casadei (Ongetta SIC58 Squadra Corse) vervolledigde het podium. Torres ging naar de zondag en de tweede race met acht punten voorsprong op Aegerter, negen punten voor de afwezige Zaccone en met Eric Granado, 24 punten terug, ook nog in het spel.

De beslissing zou dus op zondag vallen, in de laatste race van het seizoen. Maar ook deze keer was er drama. Jordi Torres (HP Pons 40) en Dominique Aegerter (Dynavolt Intact GP) voerden een episch duel om de kroon, maar met nog enkele bochten te gaan riskeerde Aegerter alles, stak binnendoor, maar raakte Torres. Beide titelpretendenten gingen tegen de grond. Aegerter kon zijn weg vervolgen, maar kreeg na de finish een bestraffing voor “onverantwoord rijden”. Dat drama besliste dus ook het podium, waarbij wat een strijd om de derde plaats was geweest, de strijd om de overwinning werd. Matteo Ferrari (Indonesian E-Racing Gresini MotoE) won voor Mattia Casadei (Ongetta SIC58 Squadra Corse) en Miquel Pons (LCR E-Team) als derde.

Het betekende dat Jordi Torres dan toch de titel pakte. De Spanjaard, die al won in Moto2 en in Superbike, haalde vorig jaar de wereldbeker al binnen bij de elektrische motoren en wordt nu dus de eerste rijder die twee elektrische titels op het palmares heeft.