Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak met Harry Steegmans: “ik ben tevreden met het startveld”

Autosportwereld.be sprak met Harry Steegmans: “ik ben tevreden met het startveld”

Het aftellen zit er in Zolder inderdaad bijna op en in de paddock van Circuit Zolder gonst het op woensdag al van de bedrijvigheid. Het Limburgse circuit maakt zich immers op voor de 24 uur van Zolder 2021 ofwel de 43ste editie van de bekende uithoudingsrace. Autosportwereld.be zat samen met Harry Steegmans, de directeur van het circuit en blikt vooruit op dit weekend en de verdere toekomst.

Foto: © Circuit Zolder

34 wagens, dat is het aantal wagens dat we vanaf morgen op de piste van Zolder mogen verwachten?

“Klopt, al werken we nu nog hard aan één of twee extra wagens, al ben ik niet zeker dat het nog zal lukken. 35 zou inderdaad mooi zijn, zeker in een jaar dat ons Belcar Endurance Championship nog niet op volle toeren draait. Ik wil geen excuses gebruiken, maar corona speelt ons dit seizoen zeker nog parten, ook hier in Zolder. Ik ben echter tevreden met het startveld, dat kwantitatief goed oogt en kwalitatief echt wel brengt wat we verwacht hadden, met diverse prototypes, meerdere Porsche 911 en Cayman GT4, een rits BMW, maar ook exoten zoals Praga en Lamborghini. Ik had op veertig wagens gehoopt, maar de verandering van kalender kost ons enkele deelnemers, denk maar aan Q1-Trackracing, die dit weekend in Monza rijden, maar ook één of twee wagens met rijders die dit weekend in Spa aan het werk zijn. Mogelijk kost ook de Belcar Sprint Cup mij één of twee auto’s, en zo komen we aan die veertig.”

De Belcar Sprint Cup is anders wel goed gevuld?

“Inderdaad, met bijna 70 wagens, in die mate dat we met twee reeksen moeten werken die ieder twee races rijden. Op die manier komen we aan vier wedstrijden op zaterdag in het voorprogramma en dat is mooi. Ik weet ook nu al dat volgend seizoen een aantal rijders en teams sprint en uithouding willen combineren en misschien moeten we wel aan een overkoepelende challenge of klassement denken. De Belcar Sprint Cup is een perfecte manier om nieuw bloed naar de autosport te krijgen.”

Komt het publiek ook weer naar de 24 uur van Zolder?

Ja, na moeilijke maanden lijkt ook dat weer op gang gekomen. De voorverkoop verloopt erg goed, naar het voorbeeld van de Truck Grand Prix en het mag zeker nog eens onderlijnd worden dat je met een Covid Safe Ticket toegang hebt, zonder verdere restricties, maar uiteraard met respect voor de reglementen die gelden voor horeca enz. Ook op vlak van de loges en Vips mogen we zeker niet klagen en lijkt de kentering na corona ingezet.”

Kunnen we ook al vooruitblikken op de Belcar 2022?

“Daar werken we hard aan en we mikken op een kalender met zes meetings en zes races, races van 125 en 180 minuten en uiteraard de 24 uur van Zolder, die niet meer op deze datum zal plaatsvinden. We denken aan driemaal Zolder, inclusief de 24-uursrace en dan wedstrijden in Spa, Nederland en misschien één buiten de Benelux. Echter dat is nog niet definitief. Verder is er de komst van de GT2’s, die zeker niet onklopbaar zullen zijn, want een Porsche 992 GT3 Cup is bijvoorbeeld nipt sneller over één ronde op die circuits waar beide wagens al gereden hebben. Wat dat geeft in een langere race is koffiedik kijken en ik denk dat de strijd stevig zal zijn. Ik hoop echt dat we naast de Audi R8 LMS misschien ook een KTM, Porsche of andere GT2 zullen zien. Daarnaast willen we weer meer buitenlanders aantrekken naar ons kampioenschap, dat één van de weinige uithoudingskampioenschappen in Europa is, buiten uiteraard de series als GT World of ELMS, maar dan spreken we van andere budgetten. Ik geloof rotsvast in de toekomst van ons kampioenschap en we gaan er ook alles aan doen om het te doen slagen.”