Yoshimura SERT, het fabrieksteam van Suzuki, volgde na de laatste editie van 2019, zichzelf op als winnaar in de prestigieuze Bol d’Or 24-uurswedstrijd. Zij wonnen voor Moto Ain met Yamaha en voor de Kawasaki van het BMRT 3D Maxxess Nevers Superstock-team. Maar vooral… één van de grondleggers van deze zege was onze eigen landgenoot Xavier Siméon, die nu op weg lijkt naar de wereldtitel in het WK Endurance voor motoren.
foto’s: (c)fimewc.com
Gregg Black mocht de start nemen en volgde dicht bij de kop van de race in het eerste uur. Nadat Xavier Simeon zijn stint begon, pakte hij al snel de controle over de wedstrijd, en zo kon het team, met ook nog Sylvain Guintoli aan het stuur, al snel de maat nemen van de tegenstand: het YART–Yamaha fabrieksteam en Webike SRC Kawasaki France Trickstar. De hete zomerdag bij de start en de regen tijdens de nacht maakten van deze 84ste Bol d’Or een van de zwaarste in de geschiedenis van de race, zowel voor de rijders als de motoren. Crashes tijdens de nacht en motorstoringen plaagden vele teams, waaronder de favorieten. Webike SRC Kawasaki France Trickstar, het Belgische BMW Motorrad World Endurance Team, F.C.C. TSR Honda France, YART-Yamaha Official EWC Team en ERC Endurance-Ducati verdwenen van de tabellen. Met ook nog motorpech voor Bolliger Team Zwitserland, Team 18 Sapeurs-Pompiers en Wójcik Racing Team, een defecte versnellingsbak voor 3ART Best of Bike en een olielek voor National Motos Honda, kwamen na 24 uur racen op het circuit van Paul Ricard 20 machines over de finish. Sterker nog: 11 van die machines waren Superstocks, de categorie die iets dichter aanleunt bij de normale productiemodellen.
Yoshimura SERT Motul leidde de race gedurende 615 van de 704 ronden en ze verbaken daarmee het vorige record uit 2018 (698 ronden). “Heel wat emoties“, liet Xavier Siméon weten via sociale media. “Het doet iets om in hetzelfde jaar de 24u van Le mans te winnen en de Bol d’Or! Dat zijn toch de twee meest mythische uithoudingswedstrijden. Heel veel dank aan het hele team van Yoshimura SERT Motul en aan mijn teamgenoten Gregg Black en Sylvain Guintoli, die vlekkeloos werk hebben geleverd. Zonder die mensen was dit allemaal niet mogelijk geweest!“
BMRT wint Superstock wereldbeker
Op de tweede plaats, 19 ronden achter de leiders, vonden we Moto Ain met Randy de Puniet, Robin Mulhauser en Roberto Rolfo. Ze reden een foutloze race met slechts een kleine crash tegen het einde en eindigde tweede, en dat in hun allereerste seizoen in de EWC-klasse! Een ander exploot was er voor BMRT 3D Maxxess Nevers. Zij werden derde met de Kawasaki en waren ook het eerste team in de Superstock categorie. Het is zeldzaam om een Superstock-team op het podium van een 24-uursrace te vinden. De laatste keer gaat terug tot de Bol d’Or 2014. Net als de algemene leiders in Superbike bleven ook Anthony Loiseau, Jonathan Hardt en Julien Pilot in de Superstock-klasse praktisch de hele race aan de leiding, liefst 621 van de 681 ronden. Als kers op de taart mochten zij ook de wereldtitel in de materie vieren: BMRT 3D Maxxess Nevers zijn de winnaars in de FIM Superstock World Cup 2021, een primeur voor het team. Zij kunnen, met nog enkel de race op Most te gaan, niet meer worden bijgehaald.
De mooie Belgische prestaties eindigden echter niet met de zege van Siméon. Op een vierde plaats, en tweede in Superstock eindigde de RAC41 ChromeBurner machine met aan boord onze landgenoot Grégory Fastré. Een schitterende prestatie op zich en ze waren tevens de enige Honda aan de finish! We geven ook nog even mee dat ook Arnaud De Kimpe met de Players Kawasaki de finish haalde, op de 20ste en laatste plaats.
Finale in het Tsjechische Most
VRD Igol Experiences, met Florian Alt, Florian Marino en Nico Terol, eindigde als zesde algemeen na een valpartij. Maar de daarbij horende punten en de opgaves van de andere favorieten betekenen wel dat het onafhankelijke Yamaha-team op de tweede plaats in het klassement komt, achter Yoshimura SERT Motul, de nieuwe leider aan de vooravond van de seizoensfinale in Most.
Het podium van deze 84ste Bol d’Or was ook opmerkelijk vanwege zijn diversiteit, met drie constructeurs, Suzuki, Yamaha en Kawasaki, en met drie verschillende bandenmerkenen: Bridgestone, Dunlop en Michelin. De Bol d’Or 2021 zag ook voor het eerst sinds eind 2019 de terugkeer van het publiek: 48.000 toeschouwers volgden de wedstrijd op het circuit van Paul Ricard.
Geen wedstrijd op Suzuka en dus is er de volgende, en laatste afspraak van 2021, de 8 uursrace in het Tsjechische Most op 9 oktober en een mogelijke wereldtitel voor Xavier Siméon!
Tussenstanden:
2021 FIM EWC-Teams: Yoshimura SERT MOTUL 141 punten, VRD Igol Expériences 105, F.C.C. TSR Honda France 89
2021 EWC-Merken : Yamaha 141, Kawasaki 93, Suzuki 89