Andrea Dovisioso is terug. Nog geen jaar nadat de Italiaan opstapte bij Ducati is hij terug. Voor een thuiswedstrijd dan nog wel! Hij zal dit jaar verder uitzitten bij klantenteam Petronas Yamaha, naast zijn oude rivaal, Valentino Rossi.
foto: (c)motogp.com
Daarmee zijn we voorlopig aan het einde van een lange carrousel aan rijderswissels, comebacks en wildcard invalbeurten die deze zomer kenmerkten. Yamaha was de spil in dit alles. Eerst en vooral was er de val van Franco Morbidelli tijdens trainingen. De Italiaan werd bij Petronas Yamaha vervangen door Garrett Gerloff en Jake Dixon, die in Engeland en Aragon inviel.
En dan was er het geval Vinales. Een ontevreden Maverick Vinales brak in Oostenrijk finaal met het Yamaha-fabrieksteam. Zijn contract werd met onmiddellijke ingang vrij gegeven en de Spanjaard ging over naar Aprilia. Cal Crutchlow nam over in Engeland en Aragon. Franco Morbidelli, terug uit blessureleed, werd daarna bevestigd als fabrieksrijder vanaf de wedstrijd in Misano. Morbidelli vormt zo opnieuw het vroegere Petronas-dreamteam met Quartararo, alleen deze keer op fabrieksmachines. Het kind van de rekening werd uiteindelijk Aprilia rijder Savadori, die terug schoof naar een testrol bij het team.
En er was dan ook nog Stefan Bradl, die eerst Marc Márquez verving toen die in het begin van het seizoen nog in blessure was. Later kreeg de Duitser zijn occasionele wildcard. Tito Rabat viel in voor een geblesseerde Jorge Martín in Spanje en Frankrijk. Ducati testrijder Michele Pirro deed dat in de Italiaanse Grote Prijs. Er was ook nog de wildcard voor Danny Pedrosa bij KTM tijdens de Oostenrijkse wedstrijd in Stiermarken.
Met Pedrosa, Crutchlow en Dovisioso betekende dat een heel pak aan “rijders op rust” die opnieuw in actie komen en kwamen. En dan circuleert er ook nog de naam van ene Jorge Lorenzo, ook klaar voor een comeback…