De toekomst van de uithoudingsracerij lijkt echt wel verzekerd. Nu heeft immers ook Cadillac zijn komst in LMDh aangekondigd en het Amerikaanse merk zal niet enkel in IMSA starten, maar ook in Le Mans. Over het FIA WEC is wat betreft Cadillac geen uitsluitsel.
LMDh is één van de twee opties die constructeurs hebben om in de nieuwe uithoudingsracerij te stappen. In tegenstelling tot de Hypercars die nu al rijden, zien we de LMDh pas in 2023, maar het lijstje aanwezige constructeurs is indrukwekkend. Audi, Porsche, BMW, Acura en nu ook Cadillac zullen in 2023 in LMDh van start gaan en in principe ook de 100ste verjaardag van de 24 uur van Le Mans mee vieren. Onder meer Alpine heeft ook interesse in LMDh, terwijl we bij de Hypercars Glickenhaus, Peugeot, Toyota en Ferrari zien.
In tegenstelling tot wat hier en daar geopperd wordt, is LMDh geen categorie onder de Hypercars, maar gewoon een andere piste die door zijn concept minder duur is. In LMDh wordt immers vertrokken van een LMP2-chassis, in het geval van Cadillac van Dallara. Andere opties zijn Oreca, Ligier en Multimatic. Chip Ganassi Racing en Action Express Racing zijn de teampartners van het project. Naast het chassis, zijn ook de versnellingsbak en de hybride component van de LMDh van één leverancier.
.@Cadillac Commits to LMDh!
Read more: https://t.co/cdfUurdmiN#IMSA pic.twitter.com/Lx89qIlsFi
— #IMSA (@IMSA) August 24, 2021