Home > #Hoofdnieuws > Le Mans 24: dominante dubbel Toyota, zeges voor WRT en Ferrari

Le Mans 24: dominante dubbel Toyota, zeges voor WRT en Ferrari

De 89ste editie van de 24 uur van Le Mans heeft niet de verrassingen gebracht waaraan iedereen zich verwachtte. De Hypercars toonden zich wel betrouwbaar en dus was de zege voor Toyota, met een dubbel zelfs. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez wonnen in de #7 Toyota voor de teamgenoten in de #8, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. Het werd geen vierde opeenvolgende zege voor de Zwitser en de Japanner, maar wel een première voor Conway, Kobayashi en Lopez. Voor Toyota is het wel de vierde opeenvolgende zege in Le Mans. In LMP2 mogen we spreken van een Belgische triomf met een zege van nieuwkomer WRT en een tweede plaats en de WK-leiding in LMP2 voor Stoffel Vandoorne in de Jota Oreca 07. Ferrari tot slot behaalde zeges in LMGTE Pro en Am, amper drie weken na de zege in de 24 uur van Spa. (zo dadelijk meer)  

Foto’s ©: Toyota, Ferrari en WRT

Niemand, maar dan ook niemand zou voor de race geld gezet hebben op een top 5 voor de Hypercars, maar het werd dus wel waarheid. Toyota behaalde de dubbel met de nagelnieuwe GR010, gescheiden door twee ronden, voor de ‘oude’ Alpine van het trio Negrao-Vaxiviere-Lapierre. Een uitstap in de zandbak en een iets lager ritme maakten aan na 24 uur racen het verschil. Dat verschil bedroeg vier ronden tussen de Franse A480 en de Japanse winnaars. De beide Glickenhaus 007 met Derani-Mailleux-Pla en Westbrook-Briscoe-Dumas werden vierde en vijfde, op vier en zeven ronden. Op enkele incidenten en schuivers na waren de Hypercars dus perfect betrouwbaar en zelfs de totale afstand, 371 ronden, is niet zo gek veel minder dan de afstanden van de voorbije jaren met de hybride LMP1’s die toch wel een stuk krachtiger waren.

Veni, vidi, vici

En wat gezegd van de uitslag in LMP2… WRT kwam, zag en overwon, maar de zege voor ex-F1-rijder Robert Kubica, Yifei Ye en Louis Deletraz viel in de allerlaatste ronde in het water. De Oreca 07 viel stil op de piste en de zege was zo voor hun teamgenoten Robin Frijns, Ferdinand Habsburg en Charles Milesi die in de allerlaatste ronde dus de eerste plaats erfden. Echter een opzittende Tom Blomqvist eindigde op zeven tienden van een seconde van die winnaars die door een probleem met de airjacks vijf stints met dezelfde voorbanden hadden gereden. De Jota Oreca van de Zweed, maar ook van Stoffel Vandoorne en Sean Gelael strandde dus op een haar van de zege… Panis Racing werd zo derde met Allen-Canal-Stevens. De oorzaak van de opgave van de #41 van WRT is hoogst waarschijnlijk van elektronische aard.

Verder kwam Tom Cloet in de Eurasia Ligier als zestiende in LMP2 over de meet, terwijl de SRT41 Oreca 07 van Nigel Bailly ook de finish bereikte. Voor beide Belgen was finishen eigenlijk een zege op zich.

GTE: Ferrari pakt de dubbel

In GTE gingen de beide zeges naar Ferrari, met een zege voor Alessandro Pier Guidi en Come Ledogar, die eerder de 24 uur van Spa al wonnen en ditmaal bijgestaan door James Calado. Zij haalden het voor de Corvette van Garcia-Taylor-Catsburg en de Porsche 911 RSR van Estre-Jani-Christensen. In GTE Pro verdwenen Maxime Martin en Dries Vanthoor (Hub Auto Porsche, aandrijving) en Laurens Vanthoor (Weathertech Porsche, ongeval) vroegtijdig uit de race.

Ferrari behaalde drie weken geleden al de zege in de 24 uur van Spa, zowel algemeen als in Pro/Am en het Italiaanse merk doet in Le Mans nog eens even goed, met een zege voor François Perrodo, Alessio Rovera en Nicklas Nielsen in LMGTE Am. Nielsen was de teamgenoot van Alessandro Pier Guidi en Come Ledogar… Spa. De tweede plaats in LM GTE Am was voor de TF Sport Aston Martin van Fraga-Keating-Pereira en de derde stek ging weer naar Ferrari met de Iron Lynx 488 van Cressoni-Mastronardi-Ilott. In die klasse werd Alessio Picariello (Porsche) zevende, twee plaatsen voor Sarah Bovy (Ferrari).