Na vier uur wedstrijd in de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans lijkt Toyota de race in handen te hebben. De #7 Toyota van het trio Conway-Lopez-Kobayashi leidt om acht uur, voor de #8 zusterwagen van Buemi-Nakajima-Hartley en de #36 Alpine van Negrao-Vaxiviere-Lapierre. In LMP2 is de leiding in handen van Stoffel Vandoorne en zijn teamgenoten Tom Blomqvist en Sean Geleal. In GTE tot slot heeft Ferrari het heft in handen, maar met Corvette en de Porsche 911 van Laurens Vanthoor in het kielzog.
Foto: © Toyota
Zo chaotisch het openingsuur was, zo rustig verloopt de race sinds het opdrogen van de piste. Enkel een stevige schuiver van de #98 Aston Martin van Marco Gomes zorgde voor een Safety car-procedure. Verder zagen we enkele kleinere incidenten met onder meer de #84 SRT41 Oreca 07 waar ook Nigel Bailly de dienst uitmaakt en de #18 Absolute Racing Porsche van Alessio Picariello. Marco Seefried had in de aanvangsfase een lekke band en Andrew Haryanto was betrokken bij een aanrijding, alvorens hij zelf ook nog rondging. “Dramatische start”, was de commentaar van onze landgenoot.
Sportief leidt Toyota dus, voor Alpine en de JOTA Oreca van Stoffel Vandoorne die zelf nog niet heeft gereden. Op de plaatsen vijf tot en met acht vinden we ook LMP2’s met de 23 United Autosports, de #65 Panis Racing, de #29 Racing Team Nederland en de #26 G Drive, voor de eerste van de Glickenhaus, de #708.
In GTE Pro lijkt Ferrari het sterkst, maar Porsche en Corvette zijn niet ver. De enige GTE Pro die niet meekan, is de Porsche 911 RSR van Dries Vanthoor en Maxime Martin. “Onze wagen mist topsnelheid en de afstelling is niet goed”, wist Martin na zijn moeilijke openingsstint.
In GTE Am leidt de #33 TF Sport Aston, voor de #57 Kessel Racing Ferrari en de #47 Cetilar Racing Ferrari. Sarah Bovy (Ferrari) is elfde, Alessio Picariello (Porsche) 21ste.