Na een zeer stevig openingsuur leidt de #7 Toyota GR010 van Conway-Kobayashi-Lopez in de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans, voor de Jota Oreca 07 van Gonzalez-Davidson-Da Costa. In GTE heeft Corvette het heft in handen.
Foto: © Brecht Decancq
Het eerste uur van de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans was op zijn zachtst gezegd bewogen. Nog voor de start zette een plotse regenbui de startgrid blank en na twee ronden achter de Safety car werd de meute van 61 wagens dan toch losgelaten. Het ging meteen fout voor de #8 Toyota van Sébastien Buemi, die een tik kreek van Glickenhaus-rijder Olivier Pla. Na hem volgden heel wat andere rijders, waaronder Maxime Martin, die op zijn beurt een tik van Tom Cloet (Ligier LMP2) kreeg. De West-Vlaming kreeg hiervoor een bestraffing van 10 seconcen. Ook de beide Glickenhaus hebben ondertussen tijd verloren, net als de Alpine die al snel rond stond.
Op pure snelheid is Toyota dus niet te kloppen, dat was al snel duidelijk, maar deze editie van de 24 uur van Le Mans heeft verrassingen in petto, dat is zeker. De plaatsen twee en vier waren na één uur racen al voor de LMP2-deelnemers, met de #38 Jota en de G-Drive Racing. De #28 van Stoffel Vandoorne, met Sean Gelael achter het stuur is knap zesde in LMP2. Tom Cloet had het iets moeilijker en kwam enkele malen ongewild in beeld. Mathieu Lahaye loodste de aangepaste LMP2 van Nigel Bailly ondertussen door de regen heen en volgt het peloton van de LMP2’s.
In GTE volgt Laurens Vanthoor in de Weathertech Porsche knap mee aan kop van de GTE Pro, waar Corvette en Ferrari elkaar vooraan afwisselen. Maxime Martin heeft ondertussen weer aansluiting gevonden bij de andere GTE Pro.
In GTE Am leidt de AF Corse Ferrari van Rovera-Nielsen-Perrodo, één van de favorieten. De Ferrari van Sarah Bovy en de Porsche van Alessio Picariello spelen voorlopig niet mee vooraan.