Hoewel de Belgen de naam hebben specialisten in de uithoudingsraces te zijn, is het al van 1982 geleden dat een Belg de race nog won. In dat jaar behaalde Jacky Ickx met een Porsche 956 de laatste van zijn zes zeges. Dit jaar behoort Stoffel Vandoorne, in 2019 al derde algemeen, tot de outsiders voor de zege in de 89ste editie van de 24 uur van Le Mans. Een situatieschets.
Foto: © Brecht Decancq
Na Jacky Ickx won ook Betrand Gachot de wedstrijd in Frankrijk, maar de ex-F1-rijder was naar gelang het hem uitkwam Belg, Luxemburger of Fransman. De laatste ‘echte’ Belg was dan ook de levende legende Jacky Ickx (76), die zesmaal en met drie verschillende merken (Ford, Mirage en Porsche) de race won. Ondertussen kwamen enkele Belgen nog dicht bij de zege, zoals het trio Goossens-van de Poele-Bachelart met een Ferrari in 1996, Eric van de Poele later nog met Bentley en Thierry Boutsen die driemaal op het podium stond, met één derde en twee tweede plaatsen eind vorige eeuw.
Ondertussen behaalde Stoffel Vandoorne dus al een podiumplaats in 2019 en ook dit jaar behoort de West-Vlaming tot de kandidaten op het podium en mogelijk de zege. “Het is een zeer vreemd jaar en dat speelt inderdaad in ons voordeel”, aldus Vandoorne die zijn Jota Oreca 07 deelt met Tom Blomqvist, de zoon van de voormalige wereldkampioen rally, Stig Blomqvist en de ex-F2-rijder Seal Gelael.
Betrouwbare LMP2
“We komen uit in LMP2, de categorie onder de nieuwe Hypercars die de toekomst van Le Mans vormen. Er zijn echter nog niet heel veel Hypercars en bovendien hebben ze tot dusver nog geen editie van de 24 uur van Le Mans gereden, daar waar onze prototypes al jaren mee draaien en dus echt geen kinderziektes meer vertonen. De verschillen zijn ook veel kleiner dan in de periode van Audi, Porsche en Toyota. Bij het minste euvel van de Toyota, Alpine of de Amerikaanse Glickenhaus, kunnen wij aanpikken en voor de zege vechten. Op zich kijken wij niet naar dat algemene klassement, maar we weten ook dat wie vooraan in LMP2 eindigt, waarschijnlijk op het algemene podium staat. En in alle eerlijkheid, zodra je merkt dat het mogelijk is om te winnen, dan ga je er toch voor.”
Vandoorne rijdt niet toevallig in LMP2. “Neen, in 2023 bestaat de race 100 jaar en dan komen Ferrari, Porsche, Audi, Peugeot, Toyota, BMW, Alpine en nog andere merken hier om de zege strijden. In die optiek werk ik al aan de toekomst. Het feit dat je hier al enkele malen hebt gereden, maakt dat je meer kans maakt om in een topteam aan de slag te kunnen.”
Vandoorne kijkt na de aankondiging van het stopzetten van programma van Mercedes in de Formula E na 2022, uiteraard met nog meer interesse naar het WK uithouding, dat duidelijk meer opportuniteiten biedt dan de elektrische eenzitters.