De 89ste editie van de 24 uur van Le Mans is op gang geschoten met de eerste vrije sessie. Deze editie is vooral de eerste editie van een nieuw tijdperk, een tijdperk dat een eerste hoogtepunt zal kennen in 2023 ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de grootste race van de wereld. De editie 2021 biedt echter een aantal kansen die uniek zijn aan deze editie.
Foto’s: © ACO en Brecht Decancq
Kan een Hypercar al winnen?
Even kort samenvatten: LMP1 is verleden tijd en de Hypercars maken hun opwachting. Dat is het eerste belangrijke element van deze uitgave van de uithoudingsrace in het westen van Frankrijk. Opgepast, er starten maar vier nieuwe wagens, in concreto de twee Toyota GR010 Hybrid en de beide Glickenhaus 007 LMH. De vijfde en laatste wagen in de klasse is de Alpine A480, maar dat is eigenlijk een Rebellion van de vorige generatie. Maar, die Alpine, is wel de meest beproefde van het vijftal en de enige auto die al een 24-uursrace achter de kiezen heeft. Zowel Glickenhaus als Toyota kenden bovendien tijdens de wedstrijden van het FIA WEC eerder dit jaar al problemen en het is dus niet uitgesloten dat deze eerste 24 uur van Le Mans te vroeg komt voor een eerste succes van een Hypercar. “De Alpine is de favoriet voor deze wedstrijd, want de auto heeft al de nodige kilometers en is dus betrouwbaar”, aldus Stoffel Vandoorne.
LMP2 schaduwfavoriet
25 oerdegelijke LMP2-wagens vormen misschien wel de ongekende factor in deze 89ste dubbele race rond de klok. “De LMP2-wagens zijn inderdaad zeer degelijk, kennen geen kinderziektes meer en we verliezen geen uur meer over de hele wedstrijd zoals dat in de tijd van Porsche, Audi en Toyota in LMP1 wel het geval was”, gaat Vandoorne verder. “We zitten goed vijf seconden van de Toyota verwijderd, of amper een 20 à 25 minuten over heel de race. 25 minuten verlies je al snel, zeker met nieuwe wagens.”
Bovendien is er dus het grote aantal LMP2’s, met enkele oerdegelijke teams: United Autosports, Team WRT, G-Drive Racing, IDEC Sport of andere Jota. Maar ook een Dragonspeed of Panis Racing zijn zeker niet uit te sluiten voor een sterk resultaat.
Kortom, de kans dat we een LMP2 op het algemene podium zien is niet uitgesloten. “Wij kijken vooral naar ons resultaat in LMP2 zelf, maar uiteraard als je op het podium staat in LMP2, dan eindig je hoog vooraan”, aldus nog Vandoorne. “Zelfs een zege algemeen is niet uitgesloten, maar daar is niet ons uitgangspunt binnen Jota.”
Kortom, de kans dat de LMP2’s zich na verloop van tijd gaan mengen in de strijd vooraan, is zeker niet uitgesloten. In 2017 strandde de Oreca 07 van Jackie Chan DC Racing (Laurent-Jarvis-Ho Pin Tung) op een haar van de zege, nadat alle LMP1-wagens behoorlijke problemen hadden gekend en de verschillen in snelheid waren toen merkelijk groter.
Noteren we dat naast Stoffel Vandoorne (#28 Jota Oreca Gelael-Blomqvist-Vandoorne) ook Tom Cloet (#74 Team Eurasia Ligier Winslow-Corbett-Cloet) in LMP2 van start gaat. Er volgt nog een tweede voorbeschouwing over GTE.