Terwijl de teams de wagens klaarstoomden voor de tweede lus op zaterdag in de WRC-manche van Ieper, sprak Autosportwereld.be met enkele van de tenoren.
Hij deed ons even schrikken, maar los van de opgave kwam iedereen heelhuids uit de crash van Takamoto Katsuta (Toyota) in KP10: “Ik ging hard over een snel stuk en bij het neerkomen sprong de wagen even en zo verloor ik de controle. De wagen was vertrokken en de impact was toch nogal hard en bovendien had ik gemerkt dat er mensen dicht bij de wagen stonden als we rondtolden. Ik ben dan ook meteen uit de auto geklauterd en wilde me ervan vergewissen dat er niemand geraakt was. Ik was echt opgelucht dat het alleen materiële betrof. Uiteraard vertrekken we niet meer en ik vind het jammer, want het is een moeilijke, maar schitterende wedstrijd.”
Martijn Wydaeghe (Hyundai) is dan weer erg gefocust, want de thuisrijder maakt een enorme kans op de zege in eigen streek: “Het is nog lang, maar inderdaad, we zitten in een goede positie. Het is echter een lange en zeer moeilijke rally, niets is gespeeld. Ons voordeel zit uiteraard in de terreinkennis, ik denk dat het duidelijk is dat Craig en wij die ervaring benut hebben en dat nu de andere crews stilaan op gelijke hoogte komen.”
Andrea Adamo (Teammanager Hyundai): “Ik denk dat we op een punt zijn gekomen dat de rijders verstandig genoeg zijn om de situatie zelf in te schatten. Ieper is een moeilijke en gevaarlijke wedstrijd, waar te veel risico’s nemen niet echt aangewezen is. Het verschil met de concurrentie is voldoende groot, maar ik wil niet van teamorders spreken. We kennen allemaal het belang van deze stand van zaken en dus weet ieder wat te doen.”