Home > #Hoofdnieuws > Spa 24: de basis voor nog eens tien mooie jaren!

Spa 24: de basis voor nog eens tien mooie jaren!

De 73ste editie van de 24 uur van Spa ligt nu al even achter ons, maar de wedstrijd en zeker de finale van de race blijven nazinderen. De strijd tussen de diverse merken in GT3 was schitterend, met kleine verschillen en vooral een resem toprijders die het spektakel compleet maakten. Zoals Stéphane Ratel in een gesprek met Autosportwereld.be aanhaalde, GT3 is en blijft, ook de komende jaren de benchmark als het op GT-races aankomt.

Foto: © SRO

Laten we nu voor eens en voor altijd komaf maken met het gezeur over vroeger. 20 jaar geleden verdwenen de toerwagens, en ondertussen hebben de GT3’s die klasse met verve vervangen. Meer merken, meer strijd en meer toprijders: de editie van 2021 was een levend bewijs van het feit dat we de GT3-piste in onze Ardennen moeten blijven bewandelen, al moet promotor SRO wel overwegen om iets minder tussen te komen in het strategische aspect van de race. Laat de pitstops vrij, stop met die vervelende en verplichte technische stop en laat zo de schaak-geniën van de uithoudingsrace weer hun werk doen. Of hoe geniaal was de zet van WRT wel niet om… te vroeg op regenbanden over te schakelen en bijna de race te winnen met een wagen die als 55ste van start gegaan was. Zoals u weet deed een magistrale manoeuvre van Alessandro Pier Guidi het tij alsnog kantelen.    

De Raidillon en de uitloopstroken…

Spa begon afgelopen zaterdag met een klapper, een schokgolf waarin we allemaal even het ergste vreesden. Vier professionele rijders raakten in een verschrikkelijk ongeval betrokken, maar een portie geluk, gepast ingrijpen van de baanposten en vooral enorm hoogstaande veiligheidsnormen voor de huidige generatie van racewagens, maakten dat we geen nieuw drama beleefden op de beruchte Raidillon. De wereldbekende bocht mag voor ons blijven, neen, moet blijven, maar de veiligheid moet ook verbeterd worden. Die ingreep kan best in hetzelfde dossier gestoken worden als dat van de veel te brede asfalt uitloopstroken die maken dat we op de live timing nu een kolom hebben waarin de inbreuken tegen de ‘track limits’ staan. Onwaarschijnlijk… Laat ons daar voor goed een einde aan maken en van het circuit weer een circuit maken, met andere woorden, een piste met daarnaast ruimte om de veiligheid te garanderen, maar zonder de kans te bieden om wat ‘breder’ te gaan. Misschien moeten de bewindvoerders van het circuit iets minder dromen van MotoGP en focussen op wat ze wel al hebben…  

GT3 wereldwijd

Spa heeft nog maar eens bewezen dat de GT3’s waarvan zowat iedere sportieve constructeur er één heeft, de toekomst vormen. We trekken nu van Spa naar Le Mans en daar moet de klasse GTE het met drie merken doen: Corvette, Porsche en Ferrari in Pro; Porsche, Ferrari en Aston in GTE Am. Het wordt tijd dat de ACO de stap durft zetten en de poort ook openzet voor Audi, BMW, Mercedes, Lamborghini, McLaren, Bentley, Honda, Lexus… zeker nu heel wat van deze merken hard werken aan een prototype voor het eeuwfeest van de race in 2023.