Home > #Hoofdnieuws > Spa 24: wat en hoe van de 73ste editie

Spa 24: wat en hoe van de 73ste editie

20 jaar geleden verdwenen de toerwagens uit de 24 uur van Spa om plaats te maken voor de GT-wagens. Nog eens tien jaar later namen de GT3-wagens de macht over en nog steeds vormen deze bolides de basis van de grootste GT-race ter wereld. De 73ste editie belooft alvast opnieuw een spannende race te worden, met echter maar zeven landgenoten aan de start.

De 24 uur van Spa is exclusief aan GT3-wagens voorbehouden, een GT3-veld overigens van net geen 60 wagens met 25 wagens in Pro, 17 in Silver, 14 in Pro/Am en twee in Am. Zij starten in de derde manche van de GT World Challenge Europe Endurance Cup, die meteen ook dienst doet als opener van de Intercontinental GT Challenge. Na een testsessie op dinsdag voor de ‘bronze’ rijders, begint het echte werk pas op donderdag met vrije oefensessies, prekwalificaties en nachttrainingen en vooral een kwalificatiesessie op 20u50 die zal bepalen wie er op vrijdag aan de Super Pole deelneemt. Die laatste en beslissende sessie start vrijdagavond om 19u50. Zaterdag om 16u30 wordt de meute dan op gang geschoten.

Tijdens die race moet ieder team minstens om de 65 minuten een verplichte pitstop uitvoeren, een pitstop die een minimale tijd moet duren. Die tijd wordt per merk vastgelegd, terwijl ergens tussen het 12de en 22ste uur er ook een vier minuten durende technische stop moét gemaakt worden. Al die regelneverij wordt door liefhebbers van het genre overigens niet echt gewaardeerd en is quasi niet te uit te leggen aan de gewone fan. Ter vergelijking, tijdens de 12 uur van Bathurst, de Australische wedstrijd van de Intercontinental GT Challenge is van dat alles geen sprake en die race behoort dus tot hetzelfde kampioenschap.

Noteren we nog dat er dit seizoen amper zeven Belgen van start gaan in Spa, tegen acht in Le Mans.

Tijdschema

Deelnemerslijst