Home > F1 > F1 Silverstone: het sprintrace scenario

F1 Silverstone: het sprintrace scenario

Op Silverstone experimenteert de Formule 1 voor het eerst met een sprintrace, en dat 71 jaar nadat het wereldkampioenschap daar zijn geboorte kende.

foto: (c) mercedes-benz archief

Ook in dit wedstrijdschema gaat men naar een hybride model, want we krijgen op Silverstone de kwalificatiesessie op vrijdag en de race op zondag. Op zaterdag wordt er dan voor het eerst een sprintrace gehouden, die tevens dient op de startvolgorde vast te stellen voor de wedstrijd op zondag, een hybride oplossing dus want de sprintrace is zowel een “kwalificatiesessie” als…een race.

De details

Concreet wordt er op vrijdag een vrije training gehouden van een uur en dan volgt de kwalificatie volgens het gekende stramien met Q1, Q2 en Q3. Alleen dient deze kwalificatiesessie nu om de startvolgorde te bepalen van de sprintrace op zaterdag en, een ander groot verschil, iedereen moet de zachte banden gebruiken!

Op zaterdag is er dan eerst nog een tweede vrije training met daarna de sprintrace. Dat wordt een korte race van 100 kilometer, op Silverstone goed voor 17 rondes. De finishorde van die sprintrace wordt dan weer de startvolgorde voor de Britse Grand Prix op zondag en de top 3 raapt in volgorde 3, 2 en 1 punt(en). Ook nog van belang: in de sprintrace is er geen verplichte pitstop en mogen de teams de banden vrij kiezen.

De Britse Grand Prix op zondag gaat over de volledige 52 ronden en volgt de normale puntentelling. De uitzonderingen hier zijn dat de startvolgorde wordt bepaald door de finishvolgorde van de sprintrace en dat de bandenkeuze om te starten voor alle teams vrij is!

Wie het allemaal mooi overzichtelijk wil, de mensen van AMG Mercedes F1 maakten deze handige dia’s (zie onder)…