De 36-jarige Fred Caprasse is misschien wel één van de laatste echte allrounders uit de Belgische autosport. Autosportwereld.be sprak met de man uit de buurt van Bastenaken na zijn dubbele zege in de BMW M2 Racing Cup Benelux op Spa-Francorchamps.
Caprasse stapte dit weekend in bij JJ Motorsport in de BMW M2 in de kleuren van BMW Bilia-Emond en de aanpassing aan de Duitse racewagen verliep bijzonder vlot want na een iets mindere eerste race, won Caprasse vlot de tweede sprintrace en de langere, afsluitende wedstrijd.
“Het was inderdaad mijn eerste kennismaking met de BMW M2, maar ik heb me geweldig geamuseerd. De auto is misschien iets zwaarder dan de TCR-wagens waarmee ik de laatste jaren heb gereden, maar mits een goede afstelling is dit echt een leuke racewagen. De afstelling is door JJ Motorsport overigens prima verzorgd, een pluim voor het team van Jan Horemans. Ik hou sowieso van sprintraces en dit beviel me enorm. Ik hoop dat ik nog een keer kan aantreden, maar met de huidige kalender zal dat niet vanzelfsprekend zijn. De finale in Zandvoort valt samen met het BK Rally in Sankt-Vith (East Belgian) en de tweede race in Spa is nog onzeker door de clash met de 24 uur van Zolder. Hoe dan ook, dit is een zeer fijne wagen en de competitie is prima georganiseerd.”
Caprasse is echter een man van vele fronten, want naast zijn deelname aan de BMW M2 Racing Cup Benelux en de Franse toerwagencompetitie TC France, treedt hij ook aan in het Belgian Rally Championship en hij is daarmee één van de weinige echte allrounders in ons land.
“Ik betwist vijf manches van de Stellantis Cup in het Belgian Rally Championship met een Peugeot 208 Rally4. De rallysport is voor mij echter nog relatief nieuw. Ik ben uit de streek van Bastogne afkomstig en toen de Legend Boucles voor het eerst naar onze regio kwam, waagde ik mijn kans met een Ford Escort. Ik heb er nu enkele malen gereden en in 2020 leidde ik de eerste dag voor Kris Meeke. Rally is echt een fantastische sport, puur ook. En ik vind persoonlijk dat er op circuit soms een wat negatieve sfeer hangt en dat is jammer. Dat laatste is in de rallysport veel minder of niet het geval. Bovendien kent de rally veel minder politiek met zaken als een Balance of Performance, wat overigens in een merkencup zoals de BMW M2 Racing Cup Benelux ook niet aanwezig is en net dat maakt het leuk. Ik droom eigenlijk van de Porsche Carrera Cup Benelux, dat is zo’n schitterende competitie.”
En wat met uithoudingsraces?
“Goh, ik droom van een 24 uur van Spa of de Nürburgring, maar het is ook een kwestie van budget… Dat zijn prachtige races op schitterende circuits en uiteraard wil ik die rijden, zelfs al is sprint misschien net iets meer mijn ding, want ik hou echt van die adrenaline van zo’n korte race.”