Home > #Hoofdnieuws > WEC: Peugeot onthult zijn “hypercar”

WEC: Peugeot onthult zijn “hypercar”

De officiële onthulling van de Peugeot 9X8 hypercar werd vandaag online gehouden. In 2022 zien we dus Peugeot in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) met een toch wel opmerkelijke wagen.

(foto’s: Peugeot Sport)

Het werd een opvallende verschijning deze “hypercar” met hybridemotor van 680 pk, met opvallende i-cockpit en…zonder achtervleugel! De wagen zal zijn eerste publieke verschijning maken tijdens de komende WEC weekend op Monza. Nog voor het einde van het jaar wordt de bolide op de piste verwacht en het debuut in de competitie is er dan in 2022. De opvolger van de Peugeot 905 kreeg de lettercombinatie 9X8 mee. De 9 is de aanduiding van de Peugeot racewagens, de X staat voor vierwielaandrijving en de 8 past de bolide in het Peugeot productgamma. Met een team van twee wagens gaat Peugeot de strijd aan voor het WK Uithouding maar vooral ook zullen ze een zege najagen op Le Mans.

Endurance en de Hypercar: de goede keuze?

Peugeot maakte de keuze om opnieuw op het voorplat te treden op het wereldtoneel van de autosport in het WK uithouding. Een goede keuze? “Binnen de Hypercar reglementering zat er veel vrijheid van ontwerp“, zegt Jean-Marc Finot, algemeen directeur van Stellantis Motorsport. “Het is een hybride, en een 4×4. Heel wat van de technologie van deze bolide zal doorstromen naar ons gamma en de serieproductie. De regelgeving laat dit toe en dat maakt het interessant.

We haalden een graad van aerodynamische efficiëntie die ons toeliet om de achtervleugel gewoon weg te laten. Maar vraag me nu niet hoe want we hebben de vaste intentie om dat geheim te houden“, lachte Finot.
Ook de rijders mochten al een kijkje nemen. “Adembenemend, ik ben sprakeloos. De wagen ziet er echt revolutionair uit. Als we er nu voor zorgen dat we winnen, dan zal deze wagen echt geschiedenis schrijven“, meent Jean-Erc Vergne.
Kevin Magnussen voegde eraan toe: “Dit is echt het plaatje dat je in gedachten hebt wanneer je denkt aan een hypercar.” Enkel de jonge Mikkel Jensen krabde even in het haar. “Hoe vraag ik het nu als ik een afstelling met meer achtervleugel wil?

De technische kant

Achterin de 9X8 steekt een 2.6-liter verbrandingsmotor met dubbele turbo, goed voor 500kW (680 pk), in een 90-graden V6 opstelling. Die maakt deel uit van de Peugeot Hybride 4 aandrijfgroep (powertrain) met op de vooras een 200 KW generator en tevens een sequentiële versnellingsbak met zeven standen en een 900 volt batterij.

Onberispelijke betrouwbaarheid en perfecte controle is wat we nastreven. Le Mans is een sprintrace van 24 uur geworden en het is een wedstrijd die kan beslist worden door het aantal pitstops dat je maakt“, geeft Jean-Marc finot mee. “De uitzonderlijke efficiëntie in energieverbruik in deze nieuwe Hypercar is iets wat je straks ook zal vinden in de wereld van de productiewagens en die bevinding heeft een fundamentele impact op ons werk aan de Peugeot 9X8. Elk aspect moet bijdragen deze hyper efficiëntie te bereiken, van powertrain tot aerodynamica.

PEUGEOT 9X8 Le Mans Hypercar

  • Lengte: 5,000mm
  • Breedte: 2,080mm
  • Hoogte: 1,180mm
  • Wielbasis: 3,045mm
  • Powertrain: PEUGEOT HYBRID4 500KW (4×4)
  • 500kW (680hp), 2.6L twin-turbo, 90° V6
  • sequentieel 7-versnellingsbak
  • 200kW electrische motor-generator
  • 900-volt batterij (Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft)