Vorig jaar was de Monteberg Rally één van de eerste evenementen die werden gehouden en ze bewezen toen dat een rally Covid-proof georganiseerd kon worden. Een exploot dat ze dit seizoen nog eens moeten overdoen.
(persbericht)
De Monteberg Rally, die nog terug gaat tot de vroegere, gerenommeerde rallysprint, is ondertussen al een klassieker binnen de regionale autosport in West-Vlaanderen. Ieder jaar kan men rekenen op een mooi startveld en, in normale tijden, ook op een uitgebreide internationale deelname. De datum werd opgeschoven omdat men wou mikken naar een zo ver mogelijk gevorderde vaccinatiecampagne. “Vorig jaar was de Monteberg Rally eind augustus de eerste rally die covid-proof werd georganiseerd. We bewezen dat het mogelijk was om een rally in veilige omstandigheden te organiseren. Ondertussen is ons land begonnen met de vaccinaties. Door de wedstrijd van 2 mei te verschuiven naar eind juni, was er bijna twee maanden extra tijd voor vaccinaties,” aldus Jan Huyghe namens Club Superstage. Het verschuiven van de datum naar 27 juni, de coronacrisis en het wegvallen van de Rally van Wervik, zorgden er ook dit jaar voor dat de organisatie met hun proef kan uitpakken als “de ideale voorbereiding voor de WRC rally van Ieper.
De arena is ondertussen gekend. Er worden drie klassementsproeven aangedaan op Busseboom, Dikkebus en uiteraard de Monteberg zelf. Het rallycentrum zal dit jaar terug in Poperinge zijn. Van daaruit gaan de deelnemers aan de 49ste Station Le Seau Monteberg Rally om 8u30 van start voor acht klassementsproeven. En er is voor de rallyliefhebber nog meer want de 49ste editie van de Station Le Seau Monteberg Rally zal op zondag 27 juni zijn parcours delen met de Bernard Degroote Ypres Historic Rally, die vanuit Ieper van start gaat. Dit is een proef voor het Belgische kampioenschap.
De lijst aan inschrijvingen telt 127 equipes en is dus compleet volzet. Wie zal er zondag als nieuwe winnaar van “De Monteberg” naar huis gaan? Aan enkele duo’s kunnen we echt niet voorbij als we het over de zegekandidaten hebben. Wij denken aan Vincent Verschueren en Filip Cuvelier op de VW Polo Gti R5 en Davy Vanneste en Kris D’Alleine op hun Citroën C3 R5. Zij zullen zeker concurrentie ondervinden van meervoudig regionaal kampioen Steve Bécaert die duo vormt met Jochen Vandersarren en met de Ford Fiesta R5 Evo 2 aan de start komt. En wie durft Andy Lefevere uitsluiten als zegekandidaat, zeker wanneer die aan de start staat met routinier Marc Noppe en met zijn Porsche 997 GT3 die ondertussen meer dan op punt staat. Voegen we aan dit lijstje nog de Ier John Reddington toe met Darragh Mullin op Ford Fiesta R5 alsook mister “regional” zelve, Bert Coene, uiteraard met Petra De Duytsche op Ford Fiesta R5. Outsiders zijn er ook. Philip Barbier en Jean-Pierre Provoost bijvoorbeeld, met de Mitsubishi Evo 10, of Claudie Tanghe en Denis Squedin (Porsche 997 GT3).
Wie de regionale proeven kent weet dat niet alles van het verhaal te vinden is in de top 10 algemeen. De liefhebbers wachten net zo graag op de passages van de vloot aan BMW’s, aangevoerd door de M3 van Kurt Braeckevelt en Bjorn Pattyn. Ook is er nog een horde aan Mitsubishi Evo-wagens waarbij Stefaan T’Joens en Greet Passchyn de maatstaf zullen zijn voor de divisie 1-2 met hun Evo X. De primeurs, die zitten regionaal dikwijls in een klein hoekje. Zo leerden we dat Divisie 5 (Youngtimer) kampioen Dick Lambrecht op de Monteberg het langverwachte debuut zal zien van dochter Jitse als co-piloot op de getrouwe Opel Corsa. Hoe zij het er allemaal zullen afbrengen, wel… dat zien we op zondag 27 juni. Zowel voor pers als medewerkers als toeschouwers geldt de regel: hou het veilig en volg de voorschriften die u worden aangegeven.