We zijn exact nog twee maanden verwijderd van de start van de activiteiten in Le Mans, met de technische en administratieve keuring, gevolgd door de testdag een dag later. Ondertussen kennen we het gros van de deelnemers, waaronder vijf bevestigde Belgen, een zesde die zo goed als zeker zal deelnemen en een zevende die al op wat geluk zal moeten rekenen. Een overzicht van wat we al weten.
Drie Belgen doet het dit jaar in een prototype, met naast Stoffel Vandoorne en Tom Cloet ook Nigel Bailly die in een ‘innovatove car’ – een wagen aangepast aan mensen met een beperking – zijn debuut zal maken. Bailly doet dat met de Japanner Takuma Aoki en de Fransman François Hériau in een Oreca 07-Gibson van Association SRT41.
In de reguliere LMP2-klasse zien we twee West-Vlamingen, beide goed voor hun tweede deelname. Exact vijftien jaar na zijn debuut zal Tom Cloet opnieuw aan de start van de 24 uur van Le Mans komen. De West-Vlaming die dit seizoen ook in de European Le Mans Series actief is, doet het met een Ligier JSP217-Gibson van Team Eurasia met als teamgenoten de Indische ex-F1-rijder Narain Karthikeyan en de Australiër John Corbett.
Die andere West-Vlaming is uiteraard Stoffel Vandoorne, goed voor een derde plaats algemeen in 2019, met SMP Racing, doet het nu met JOTA in LMP2. Vandoorne werd in Spa en Portimao dit seizoen al derde en tweede in FIA WEC LMP2 en is voorlopig derde in de WK-tussenstand.
Met een dak
In GTE Pro zien we vooralsnog één Belg, de Limburger Dries Vanthoor, die in 2017 met JMW Motorsport bij zijn debuut in Le Mans naar de zege reed in LM GTE Am. Nu ruilt hij Ferrari dus in voor Porsche, en stapt hij van LM GTE Am naar Pro. Vanthoor doet het met Hub Auto Racing, samen met de Finse ex-F1-rijder en winnaar van één GP, Heikki Kovalainen en Nick Cassidy, voormalig kampioen in de Japanse Super Formula en Super GT.
Alessio Picariello staat dan weer voor zijn debuut en hij doet dat met Absolute Racing in LM GTE Am. De Porsche 911 RSR deelt hij met Andrew Haryanto en Marco Seefried.
En dan komen we bij de twee onbevestigde namen. Laurens Vanthoor is zo goed als zeker in de Porsche 911 RSR – 19 van Weathertech Racing, waardoor hij dus uitkomt tegen zijn broer Dries in een identieke wagen. Voorlopig is alleen Cooper MacNeil bevestigd als rijder in de wagen die Sebring in GTE won, eerder dit seizoen.
Maxime Martin is dan weer veel meer onzeker, de Brusselaar zijn lot is verbonden aan dat van de Garage 59 Aston Martin, in LM GTE Am, die echter derde reserve is. “Heel veel kans maken we niet, maar het is in theorie nog steeds mogelijk”, aldus Martin aan Autosportwereld.be.
Laurens Vanthoor en Maxime Martin wonnen eerder al de strijd in LM GTE Pro.