Soms zijn auto’s tijdloos en dan denkt u misschien onmiddellijk aan de Porsche 911 of misschien wel een Morgan… Maar ook Mercedes heeft zo’n tijdloze wagen in het gamma en Land Rover had die tot voor kort ook in de showroom staan. Waar de Duitsers amper een pennentrek aan hun Mercedes G-Klasse veranderd hebben, beslisten de Engelsen om hun Defender grondig te wijzigen en eigenlijk een nieuwe auto te bouwen. Autosportwereld.be verliet de verharde wegen en trok op onderzoek met de beide iconen.
Beide voertuigen hebben hun roots in het leger, maar zijn door de jaren heen ook bij het grote publiek erg populair geworden, al dan niet in een professionele context. De G-Klasse zag in de jaren ’70 het levenslicht als militair voertuig, maar het duurde niet lang of in 1979 zag ook de eerste ‘civiele’ versie het levenslicht. Wie foto’s van de wagen van toen en nu bekijkt, zal goed moeten speuren naar veranderingen, want vooral uiterlijk is de G-Klasse amper anders dan 40 jaar geleden. Mercedes omschrijft het voertuig als volgt: “Alleen de G-Klasse ziet eruit als een G-Klasse” en dat klopt als een bus.
Imposant
Wij reden met de G-Klasse 400d en hoewel we van nature ons oog eerder op tweezitters laten vallen, heeft deze wagen een sterke indruk nagelaten. De Mercedes G 400d is bijna 5 meter lang en om achter het stuur plaats te nemen, moet je bijna een meter hoger klimmen. De vormgeving is dermate uniek en typerend, ver weg van de (stroom)lijnen van neem maar een AMG GT die in dezelfde concessie aan de man gebracht wordt, dat je er wel van moet houden. Deze auto staat er, letterlijk en figuurlijk. Eens achter het stuur, en dat is echt een kleine krachtinspanning, komen back to the future, luxe en stoerheid elkaar tegen en dat alles met de zo typerende zorg voor het detail van Mercedes.
Onder de motorkap van de G400d die wij getest hebben, ligt een drieliter diesel, goed voor 330 pk. Een automaat met negen verhoudingen zorgt ervoor dat al dat vermogen en uiteraard het koppel van maar liefst 700 Nm naar de vier wielen wordt overgebracht. De wagen rijdt overigens schitterend, uiteraard rekening houdend met zijn fysionomie, die nogmaals niet die van een sportwagen is. In tegendeel de G-Klasse nodigt uit tot cruisen, hoog boven de weg, terwijl je even ontsnapt aan het dagelijkse bestaan.
Kortom, de Mercedes G-Klasse is een unieke wagen, misschien wel een soort van dinosaurus die alle rampen die de automobiel heeft getroffen, tot dusver heeft overleefd, en alleen dat unieke maakt hem tot een soort erfgoed dat we moeten koesteren.
Of toch vernieuwen?
Land Rover gooide het over een andere boeg en nam recent afscheid van de oer-Defender. Het model was iconisch en kreeg ondertussen een cultstatus, die ervoor zorgt dat de ‘oude’ Defender misschien wel meer gegeerd is dan de nieuwe. Wij reden tijdens het natte voorjaar met de New Defender 110, de lange versie, met een motor van maar liefst 400 pk, u raadt het al enkel gevoed door benzine. Soms geeft dat zeer grappige effecten aan een rood licht, geloof ons. Verder is deze Defender 110 P400, zoals de wagen voluit heet, een zeer indrukwekkende bolide, die misschien meer nog dan de Mercedes G-Klasse in een ander tijdperk thuishoort, maar wel op onze sympathie kan rekenen. Moge de komende generaties ons dat vergeven.
De keuze van Land Rover om echt te vernieuwen maakte dat we verder verwijderd zijn van het origineel dan bij de evolutie van de G-Klasse van Mercedes. Het is echter maar de vraag of de authentieke Defender überhaupt nog aan ‘vandaag’ aangepast was. Bovendien biedt deze nieuwe generatie van de Defender veel meer dagelijks gebruiksgemak en dat opent uiteraard deuren naar nieuwe klanten. De keuze van Land Rover is dan ook te begrijpen.
De New Defender rijdt overigens ook schitterend met een overvloed aan comfort en de auto biedt ook zeer stevige rijprestaties, maar dat had u al begrepen.