Q1 Trackracing stond afgelopen weekend aan de start van een manche van het Belcar Endurance Championship. Het Belgisch kampioenschap uithouding trok naar de roemruchte Duitse Hockenheimring en Q1 Trackracing tekende present met twee exemplaren van de laatste generatie Porsche 911 GT3 Cup. Met een derde en vierde plaats keert het team bovendien tevreden terug naar België.
“Onze deelname aan het Belcar Endurance Championship afgelopen weekend stond vooral in het teken van de seizoensfinale van de Porsche Carrera Cup Benelux die op de Hockenheimring gepland staat”, verduidelijkt Nicolas Vandierendonck, die een bolide deelde met Dirk Schouten. “De snelste monomerkencup van de Lage Landen is wat in 2021 de volle aandacht krijgt van Jan Lauryssen, Filip Teunkens en mijzelf en bijgevolg was de Belcar-manche op de Hockenheimring een uitgelezen kans om ons voor te bereiden. Ik had al enkele jaren niet gereden in Hockenheim en voor Filip en Jan is het circuit volledig nieuw. We willen begin oktober sterk presteren in de Porsche Carrera Cup Benelux en dus is extra track time zeer welgekomen.”
“We maakten bovendien ook van de kans gebruik om Dirk Schouten te laten racen”, vervolgt de ervaren Vandierendonck. “Dirk is de neef van Bas Schouten, met wie ik in het verleden al reed, en hij deed het dit weekend prima in zijn allereerste wedstrijd met een Porsche. Hij heeft uren ervaring met simracen en dat is een groot voordeel. We pakten samen onverhoopt een podium, nadat we onze zusterwagen in de eindfase van de race konden passeren. Resultaten betekenen weinig in deze omstandigheden, maar een podium is altijd leuk.”
De wagen #55 die Filip Teunkens deelde met Jan Lauryssen kende echter allerminst een vlekkeloos weekend. “Bij de trainingen hadden we een technisch probleem, waardoor ik slechts een vijftal ronden kon rijden, in de regen”, stelt Jan Lauryssen. “Bij de kwalificaties in droge omstandigheden slaagde ik er niettemin in een tweede chrono neer te zetten. In de race zelf heb ik vanaf minuut één het volle pond gegeven, met een sprintmentaliteit zeg maar. We hadden niets te verliezen en ik wilde een mooi resultaat behalen. Ik reed de tweede en de laatste stint, maar aan het einde van de wedstrijd zat ik compleet door mijn banden en remmen. Bovendien had ook de ventilatie het begeven, hadden we geen radiocommunicatie en was na één uur mijn drinkbus al leeg. Ik heb getracht mijn podiumplaats te vrijwaren, maar had uiteindelijk geen verhaal. Hoewel er initieel dus een dubbel gevoel heerste, ben ik niettemin tevreden van onze prestatie. Een goede voorbereiding voor in oktober!”
“Jammer dat we het podium net misliepen, maar we gingen vooral naar Hockenheim als training”, erkent Filip Teunkens. “Ik nam de start van de race voor mijn rekening, maar door een probleem met de communicatieapparatuur moest ik in de ronde naar de startgrid pitten. Het team kreeg het probleem niet meteen opgelost en net toen ik opnieuw wilde vertrekken, sprong het licht op rood. We verloren op die manier veel tijd en waren eigenlijk de hele wedstrijd op achtervolgen aangewezen. Jan knokte zich knap terug naar P3, maar het heeft niet mogen zijn. Felicitaties aan Nicolas en Dirk voor hun podium, zij hebben hun race goed ingedeeld. Normaal is de Porsche 911 een baken van betrouwbaarheid, maar ditmaal hadden we het geluk niet aan onze zijde. Dat is echter geen ramp.”
De volgende afspraak voor Q1 Trackracing is round 2 van de GT Cup Open, dat op 19 en 20 juni het Circuit de Spa-Francorchamps bezoekt.