Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak met Jan Lauryssen, de verrassing van de Porsche Carrera Cup Benelux

Autosportwereld.be sprak met Jan Lauryssen, de verrassing van de Porsche Carrera Cup Benelux

Had u tot voor kort al gehoord van Jan Lauryssen? Misschien wel als u een fan van motorcross bent. De Kempenaar was tot een kleine tien jaar geleden motorcrosser, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Vandaag is Lauryssen van de twee naar de vier wielen overgeschakeld en hoe… In de eerste weekends van de Porsche Carrera Cup Benelux verraste hij vriend en vijand door in het spoor van de betere rijders post te vatten en ook in de kwalificaties van de Belcar dit weekend in Hockenheim liet hij zien over heel wat talent en aanleg te beschikken. Autosportwereld.be zat samen met de Porsche-rijder.

Foto’s: © Benny Houbrigts en Porsche Carrera Cup

In 2012 ben ik met motorcross gestopt om mij op mijn zaak te focussen”, vertelt de sympathieke Kempenaar. “Maar mijn passie voor gemotoriseerde sporten bleef en ik maakte al eens mijn opwachting op een trackday met onder meer Porsche. Op zo’n circuitdag ben ik dan in contact gekomen met Jeffrey van Hooydonk en later ook met Filip Teunkens, maar dan spreek ik al van einde 2020. Pas eind vorig jaar heb ik voor het eerst met een racewagen gereden, een Porsche 991 GT3 Cup, de wagen van Nicolas Vandierendonck. We trokken enkele dagen naar Barcelona en hebben daar dus voor het eerst kunnen werken.” (Wordt vervolgd onder foto)

Heb je nog veel gereden voor je debuut in Spa?

Eigenlijk niet, want ik had de pech om dit voorjaar corona te krijgen en dus weer wat tijd te verliezen. Ik voelde echter, tijdens die enkele testen die we deden, wel dat het zou moeten lukken. Dat ik in het spoor van de Pro’s in de Porsche Carrera Cup zou volgen, dat had ik niet gedacht, maar ik had wel vertrouwen in mezelf. Ik heb aan mijn carrière in het motorcross een gezonde dosis zelfvertrouwen overgehouden, zonder overmoedig te zijn en natuurlijk zijn er enkele zaken die we als motorcrosser sowieso onder de knie hebben, zoals zin voor evenwicht, lijnen rijden en ook geen angst kennen bij de start. Bij MX sta je met 40 op een lijn om de eerste bocht in te duiken.” (Wordt vervolgd onder foto)

En dan kwam Spa?

“Ja en op zich waren die resultaten goed, zeker voor een eerste weekend en ik heb er ook heel wat leuke reacties op gekregen, maar zeker van de eerste race was ik niet tevreden. Ik heb nog een aantal beginnersfouten gemaakt. Ik heb mijn banden onvoldoende opgewarmd en bij de start wachtte ik op het groene licht, terwijl… er geen groen was. Natuurlijk moet ik tevreden zijn met mijn prestaties, maar ik ga uiteraard ook nog heel veel moeten leren.”

Wat zijn naast de Porsche Carrera Cup Benelux de andere races dit jaar?

“We doen een drietal wedstrijden van de GT Open Cup, met onder meer Spa en Monza, naast ook de 24 uur van Zolder, maar de Porsche Carrera Cup Benelux blijft de focus. Uiteraard race ik altijd met Q1 EMG.”

En op termijn?

“Ik ben een man van de sprintraces, meer nog dan van uithouding en als ik van één ding droom, is het de Porsche Supercup. Ik ben misschien niet of nog niet, een pure teamspeler die in een uithoudingsrace echt zijn ding vindt, al kan dat nog komen, anders zou ik dit weekend niet in Belcar rijden, maar de Supercup dat lijkt me echt een waanzinnig kampioenschap!”