Autosportwereld.be ging langs bij Bernard Munster Autosport, het familiebedrijf van ex-rallykampioen Bernard Munster is gespecialiseerd in de rallysport. Vandaag in deel twee bespreken we meer het technische verhaal van het bedrijf.
Foto’s: © Jens Clement
Service
BMA is gespecialiseerd in de service van rallywagens, en niet alleen hedendaagse wagens. In de garage van BMA is er een duidelijke opsplitsing, links is er plaats voor een vijftal ‘modern’ wagens, rechts wordt er aan de ‘historic’ wagens gewerkt. Ook bij de rally’s kan BMA meegaan als service. “Veel klanten vragen aan ons om alles te regelen”, doet Grégoire Munster de uitleg. “Wij zorgen voor de inschrijvingen, de logistieke challenge, het opzetten van de servicepost, hotels,… De eigenaar of huurder kan zonder zorgen gewoon komen rijden. Vooral voor evenementen zoals de Safari Rally van Kenia komt er heel veel bij kijken.”
Historic
Het paradepaardje van BMA zijn de historic wagens. Bernard Munster Autosport is met name in Porsche gespecialiseerd. “Een historic wagen is een heel apart gegeven. Elke wagen is anders en op maat gemaakt van de klant. We bouwen de wagen van een gewone Porsche tot de rallywagen die de klant zelf wil. Sinds kort hebben we ook een carrosserie-afdeling. Daardoor kunnen we nu alles behalve de motor zelf maken bij BMA. Dat is een extra troef voor ons, van bijna niets kunnen wij een Porsche tot een echte rallywagen bouwen en dat binnen de geldende regelgeving. In de toekomst zou het mooi zijn moesten we ook een gedeelte hebben waar we aan de motors van de wagens kunnen werken,” gaat Munster verder. “De wagens bieden echt een unieke ervaring aan, je hoeft ook niet altijd deel te nemen voor een goed resultaat. Als je met een Porsche de rally van Kenia kan uitrijden is dat al een ongelooflijke prestatie. De historic wagens zijn er eerder om nog meer genot aan te bieden in de rallysport.”
Modern
Naast de historics is er ook heel wat plaats voor moderne rallywagens. BMA voorziet de service van verschillende wagens en verhuurt ook zelf een aantal auto’s. “Het is belangrijk dat we onze klanten alles kunnen aanbieden, daarom zetten we op zowel historic als modern auto’s in. Bij de wagens van nu is er natuurlijk een pak minder werk. De rallywagen koopt de klant kant en klaar bij de fabrikant, terwijl de historic hier over een maand of zes gemaakt wordt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de juiste service geboden wordt. Daar hebben we hier dus alle ruimte voor,” aldus Grégoire.
BMA heeft sinds kort ook de elektrische Opel-E in de rangen. Jongste zoon van Bernard, Charles Munster, zal voor Opel Team Belgium racen met de elektrische rallyauto. Broer Grégoire is benieuwd naar de nieuwe Opel: “Ik kijk ernaar uit om de elektrische Opel te zien rijden. De revolutie naar elektrische vind ik wel interessant, het zal zeker niet alles overnemen, maar ik ben benieuwd hoe ver het komt. Er zal altijd voor iedereen wat wils blijven en ook voor de elektrische autosport is er veel interesse de dag van vandaag.”
Car Storage
BMA biedt ook car storage aan, mensen kunnen hun exclusieve wagens bij BMA stallen. In de goed beveiligde garage van het bedrijf worden de wagens ook ‘verzorgd’. Volgens Grégoire is het een belangrijk aspect van het bedrijf: “Vooral tijdens corona waren we blij dat we de car storage achter de hand hadden. Het is een extra inkomen naast het rally gedeelte en dat geeft ook een extra gevoel van veiligheid. We hebben zopas in een lift geïnvesteerd zodat we meer wagens kunnen stallen.”