De #42 BNLL 1 in Zolder, de #17 MCC Team Seventeen Hafa en de #33 FKR-M1 in Mettet, en dan nu de #129 Classico in Magny-Cours! Het lijdt geen twijfel dat het eerste deel van het seizoen van de 2CV Racing Cup 2021 synoniem staat voor gevarieerde resultaten. Het is het bewijs dat tussen de teams aan de top, de strijd zeer intens is en ook blijft aanhouden…
(persbericht/foto’s: Letihon.be)
Door zich te verzekeren van de diensten van de jonge en snelle Mathieu Detry voor deze 12 Uur van Magny-Cours, schoot Robert Van Gysegem duidelijk de hoofdvogel af! De jonge Detry rekenen we tot de echte beloftes van de nationale autosport. Hij rijdt dit seizoen de 24 Hours Series, en dus de wedstrijden van lange duur, die zijn hem niet vreemd. In de Nièvre maakte hij voor het eerst kennis met het rijden op een 2CV binnen de categorie Hybride, de #129 Classico, en…hij hield ervan! “Ik wist niet waar ik mij moest aan verwachten, en eerlijk gezegd, ik ben verkocht”, verduidelijkt Mathieu. “Ik heb me nog nooit zo goed geamuseerd op het circuit van Magny-Cours. De wedstrijden van de 2CV en de C1 ademen passie uit en het respect tussen de deelnemers is echt. Bovendien is deze #129 zeer aangenaam om rijden! Ik kon moeilijk een beter debuut wensen in de categorie en ik kan u verzekeren dat men me zal terugzien, met name tijdens de 24H2CV op Francorchamps…”
Van begin tot einde van deze etmaalrace die werd gekenmerkt door de wisselende weersomstandigheden, zette Detry alle snelste rondetijden. Het leidde ertoe dat hij zich uiteindelijk het ronderecord zette met een passage in 2’16’’428 en dat om 22u30 na exact…10 uur wedstrijd! Het waren prestaties die Robert Van Gysegem vleugels gaven. Hij was eveneens snel en dat liet de #129 Classico toe om geleidelijk aan een voorsprong uit te bouwen die steeds interessanter werd, ondanks tijdsverlies door een kleine benzinepanne, en zo de wedstrijd te winnen met goed een ronde voorsprong. Dat leverde ons een vierde winnaar, op evenveel wedstrijden dit jaar. Wat kunnen we nog meer wensen?
In het kielzog van de #129 werd er volop strijd geleverd. Buiten een Stop & Go in de tweede helft van de wedstrijd kende de #16 The Golden Horse 2 van Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette geen enkele technische panne en eindigde binnen dezelfde ronde als de winnaars. Ze bleven uiteindelijk met een kleine 21 seconden voor aan de #42 BNLL 1 van Clément Nopère, Mathieu Devos en Michaël Jassogne! Eens te meer waren het kleine akkefietjes die zorgden voor het verschil na 12 uur wedstrijd… Minder geluk kenden de laureaten van de 2 X 6 Uur van Mettet, met een vierde eindplaats voor de #17 MCC Team Seventeen Hafa van Alec Graham, Christian Tiggeler, Sébastien Lagorce en Jean-Michel Hery. Zij verloren wat van hun pluimen bij de aanvang van de race vooraleer prachtig terug te komen, ondanks wat bestraffingen hier en daar. Een veel moeilijker scenario speelde er voor de #33 FKR-M1 van Mehdi-Rik Bouchereau, Laurent Bressan en Samuel Chenier, die verschillende malen werden teruggeslagen en zich tenslotte moesten tevreden stellen met een 7de plaats in de categorie Hybride, achter de #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Maxime en Philippe Marquet, en de #10 JMCE 10 van Patrice Lacroix, Etienne en Léonard Licops.
Andere belangrijke deelnemers kenden weinig geluk met benzinepech die de plannen dwarsboomde van de #14 The Golden Horse, bestuurd door André Blaise, Jean-Marc Louys en Jean-Claude Kauffmann. Voor de #65 BNLL 2 van Claude, Bernard en Michel Crespin, vergezeld van Yves De Kelper, was het de wissel van een motor (een klus geklaard in minder dan 40 minuten trouwens!) die hun deed terugvallen in het klassement, terwijl de #50 BTEK Team van de Fransen Stéphane Claudel, Michel Carle, Gauthier Giry en Charles Tournade geplaagd werden door verschillende problemen, waaronder de breuk van een aandrijfas. Op de startgrid ontbrak helaas de prachtige #70 CGS Racingteam van Christophe en Steve Hooreman, die een team vormden met David Dermont. De wagen viel ten prooi aan elektrisch problemen die hun verhinderden de start te nemen.
Vermelden we nog de aanwezigheid van een wagen in de categorie ‘Xpérimental’, de #68 Team FG van de Fransen Thomas Lercher, Thierry Mazurier en Lucas Stoerkler, die wordt aangedreven door een Ormep 760 blok van Franse makelij. Het bedrijf Ormep, met basis in de buurt van Toulouse, verkoopt tweecilinder motoren van 760cc. Nadat ze een honderdtal exemplaren leverden aan diverse eigenaren van Citroën 2CV, Dyane en Visa wagens, wilden ze hun kans wagen met race mechaniek. Zeker in het oog te houden… Twee ‘Classiques’ waren ook van de partij in Magny-Cours, de #435 2 Pattes Foll van Leny en Justin Cannesant, Marie Bourgois en Guillaume Flipo was nooit weg te slaan van de voorste posten en haalde het voor de #13 van Stéphane Vassard, Thierry Ehrahrdt, Ludovic Arnoult en Amandine Sailly.
Na deze vierde wedstrijd van het seizoen, zet de 2CV Racing Cup koers naar het F1 circuit van Zandvoort voor een programma van 6 uur in het weekend van 4 en 5 juni. Daarna mogen de deelnemers even op adem komen en om zich terdege voor te bereiden op de 24H2CV op Francorchamps. De finale van de competitie staat geprogrammeerd op het Franse circuit van Croix-en-Ternois, eind november.
Klassement 12 Uur van Magny-Cours : ris-timing.be (onder tab 2CV Racing Teams)