Dertig jaar geleden was het Opel Team Belgium actief in de Belgisch Rallysport, met onder meer Bernard Munster. Nu is het tijd voor een revival en ditmaal zal Charles Munster de Belgische kleuren verdedigen in een uniek concept. Opel is immers de eerste constructeur die een Rally Cup organiseert met de volledig elektrische Opel Corsa-e.
(persbericht)
“Ik reed drie jaar met een Opel Corsa GSi voor het Opel Team Belgium. Ik kijk met veel plezier terug op die periode. Het was ook altijd een plezant gezicht, ik als boomlange piloot en Willy Lux als kleine co-piloot. We waren een perfect duo en amuseerden ons geweldig”, vertelt Bernard ons, ondertussen eigenaar van BMA Motorsport. Het rallyrijden gaf hij met de paplepel aan zijn zoons. Zowel Grégoire als Charles gooiden hoge ogen gedurende verschillende jaren in de Opel ADAM Rally Cup. Ook zij leerden de metier dus met de Opel wagens.
De familie Munster was dan ook direct te vinden om iets te wagen met de Opel Corsa-e die een aantal wedstrijden van het Duits kampioenschap zal aandoen dit jaar. Een hele grote stap voor een familie met benzine in de aders, maar het is ook voor hen een unieke evolutie naar een betere bescherming van het milieu. Charles neemt dus de handschoenen op in het internationale plateau van deze nieuwe formule.
“Ik kijk er enorm naar uit, om in de ADAC Opel e-Rally Cup 2021 de kleuren van Opel Belgium te verdedigen. Deze nieuwe formule is baanbrekend en past volledig in de huidige sfeer van de verantwoordelijkheid die de autosector opneemt in het kader van het beschermen van het milieu. Ik ben me nu reeds volledig aan het voorbereiden – fysiek en mentaal – voor dit kampioenschap”, vertelt de sympathieke Charles Munster ons. “Spectaculair is vooral het “vroege” koppel van de wagen. En een andere grote aanpassing voor ons als piloten, is vooral het goed beheren van de remmen, vermits afremmen op de motor niet kan of minder hevig”.
Charles vertelde ons ook nog dat hij er een goed gevoel bij heeft doordat alle veiligheidsaspecten gecoverd zijn en zelfs nog verder reiken dan voor Rallywagens met een benzinemotor. De Deutscher Motor Sport Bund is ervoor verantwoordelijk dat tijdens een evenement te allen tijde aan de strikte veiligheidsvoorschriften kan worden voldaan. Een van de belangrijkste taken voor de DMSB is het opleiden van de rally marshals, van de marshals op de klassementsproeven tot het personeel van het Service Park. Voor alle personen die bepaalde taken aan of met een elektrische wedstrijdauto moeten uitvoeren, zijn verschillende veiligheidscertificaten vereist, die gecategoriseerd zijn volgens de kleuren blauw-groen, geel-oranje-rood. Alleen diegenen die gecertificeerd zijn in de categorie rood mogen werkzaamheden uitvoeren aan het hoogspanningssysteem van de Opel Corsa-e Rally of een andere elektrische rallywagen.
Het nieuw ontwikkelde veiligheidsconcept voor de ADAC Opel e-Rally Cup dekt dus alle relevante gebieden voor het gebruik van elektrische rallyvoertuigen. Het omvat de technische specificaties, de training van teams en rally marshals, evenals informatie voor toeschouwers op de klassementsproeven en in het Service Park.