Home > Circuit > ELMS: Ugo De Wilde ambitieus naar Oostenrijk

ELMS: Ugo De Wilde ambitieus naar Oostenrijk

Met een nieuwe Belgische teamgenoot, die ook uit de wereld van de eenzitters komt, en met een Spaanse ingenieur die zijn terugkeer maakt aan de top van het team Inter Europol Competition kan men nog hoger mikken voor de Ligier #13 van het trio Hippe-De Pauw-de Wilde. Op het circuit waar ook de Grote Prijs van Oostenrijk wordt gehouden, is er de tweede manche van de European Le Mans Series.

Een maand na de eerste wedstrijd van de ELMS, die in Barcelona op het podium werd besloten,   wacht Ugo de Wilde vol ongeduld om weer in de prototype LMP3 te stappen, hier, aan de voet van de bergen in Stiermarken, voor de tweede manche van het kampioenschap.
“Ik heb op de Red Bull Ring nog geen enkele race gereden maar ik had wel al de kans om er twee  testdagen mee te maken met de oude Formula Renault 2-liter op het einde van 2018,” legt Ugo uit. “Ik hou er goede herinneringen aan over. Deze omloop, kort en met een zeer natuurlijk tracé, bevalt me wel. Er zal heel wat verkeer zijn op de piste van 4,3 kilometer lengte met 41 auto’s, al is dat uiteindelijk slechts 300 meter korter dan op Barcelona. Het zal er nog lastiger zijn om de GTE te dubbelen want er zijn toch heel wat zware remzones en in de daaropvolgende acceleraties zijn de  Porsche, Ferrari en Aston beter dan wij. Ik hoop dus dat de blauwe vlaggen zullen gezwaaid worden en vooral, dat ze zullen gerespecteerd worden.”

Wat het weer betreft, daar zijn de voorspellingen niet echt al te goed met heel veel regen die wordt verwacht gedurende het weekend. “Persoonlijk stoort me dat niet erg want ik heb nu een wagen met een dak! Neen, alle gekheid op een stokje, ik rij graag in de regen. Maar de regen brengt ook risico’s met zich mee en de kans dat er ongelukken komen en meerdere neutralisaties in de wedstrijd. Het zal dus kwestie worden van op te letten, zeker op vlak van de strategie. Dat is niet altijd evident want we hebben een minimum rijtijd die moet worden gerespecteerd voor de rijder en een autonomie van de wagen die is beperkt tot iets meer dan een uur. De ‘Brons’ rijder moet 1u45 rijden volgens het reglement, dat is dus een dubbele stint, terwijl de beurt van de ‘Zilver’ rijders 50 minuten moet duren. Veel marge hebben we dus niet.”

Logischerwijze, gezien het potentieel dat getoond werd in Spanje, start Ugo in Spielberg met ambities die toch wel wat hoger liggen.
“We hebben meerdere redenen om te hopen dat we dit weekend nog beter zullen doen. Eerst en vooral omdat onze ingenieur Juan, die tijdens de eerste meeting in quarantaine zat, terug is en in topvorm. Mijn Poolse team is dus weer volledig en heeft ook kunnen oefenen op de pitstops en bandenwissels tijdens de 6 Uur van Spa, waar ze op een mooie vijfde plaats eindigden in de LMP2 klasse voor hun debuut in het WEC. En tenslotte omdat ook de ploeg is versterkt met de komst van Ulysse De Pauw. Ik ken Ulysse nu al twaalf jaar. We zijn samen opgegroeid tijdens onze jaren in de karting. We hebben ook een jaar samen in de Franse Formule 4 gereden. Hij was altijd al een geduchte tegenstander en ik ben blij hem deze keer in mijn kamp te hebben. Ons team bestaat zo voor twee derde uit Belgen. Net als ik heeft hij de eenzitters vaarwel moeten zeggen omwille van budgettaire redenen. De tijden zijn zwaar en ik ben blij dat in deze crisisperiode onze hernieuwde samenwerking een symbool vormt en ook een positief beeld laat zien van twee jonge beloftes die hun krachten bundelen om zo vooruit te geraken en hun professionele doelen te bereiken. Het is wel spijtig dat, zelfs als we winnen, er geen Brabançonne zal klinken! We hebben al eens samen gereden tijdens de 25U Fun Cup in 2018 en dat verliep toen heel goed. Samen met onze goede ‘Brons’ rijder, de Duitser Martin Hippe, vormen we toch één van de meest te duchten teams in het  LMP3 startveld. We zijn volledig in staat om te gaan voor een eerste plaats. Zowel in deze race als in het kampioenschap. En dat willen we graag bewijzen!”

Na zeven uur aan privé-trainingen op donderdag zijn er de twee sessie van anderhalf uur aan vrije trainingen op vrijdag om 13u00 en op zaterdag om 10u00. De kwalificatie is voorzien op zaterdag om 15u10 en de start van de wedstrijd over vier uur wordt gegeven op zondagochtend om 11u00.

Alle info, de live-streaming en de timing zijn te vinden op de site europeanlemanseries.com of via Youtube of de Facebook pagina van de ELMS.