Na het debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup in 2018 verscheen FordStore Feyaerts tijdens de Openingsraces van het vierde seizoen op Circuit Zandvoort aan de start met drie auto’s: Kenny Herremans, in 2020 met Ford Feyaerts kampioen, pakte een 3de en een 1ste plaats, debutant Junior Planckaert tekende voor een flink debuut en teamowner/coureur Tom Feyaerts mocht in Race 2 als beste Ford-verdeler mee op het podium!
Dankzij een uitermate snelle Kenny Herremans – auteur van de “pole position” en twee keer in wedstrijd de snelste ronde, goed voor drie extra punten – staat er na de eerste krachtmeeting alweer een coureur van FordStore Feyaerts aan de leiding in het kampioenschap! In het Ford Dealer Team Championship geldt daarentegen een andere puntentelling en moet de Ford-verdeler uit Aarschot nipt het onderspit delven tegenover collega Vanspringel Automobiles, en dit dankzij het mooie score van Nathan Vanspringel!
“De snelste ronden van Kenny overtuigen mij ervan dat hij in normale omstandigheden ook Race 1 had kunnen winnen,” blikt Tom Feyaerts terug. “Er was voor hem het nadeel van de omgekeerde Top 5 – hij stond aldus 5de – maar doordat de wedstrijd met liefst vijf minuten werd ingekort en er daarop ook nog safety cars de race bijkomend neutraliseerden, kon hij onmogelijk verder opklimmen dan die 3de plek. Als je trouwens de uitslag van die Race 1 bekijkt, zie je dat er weinig verschuivingen plaatsvonden in de Belgische hiërarchie. Dat doet zeker geen afbreuk aan de knappe prestatie van Nathan Vanspringel, maar ik maak mij sterk dat Kenny in Francorchamps orde op zaken gaat stellen en wij voluit gaan voor zowel de titel bij de rijders als in het Ford Dealer Team-kampioenschap!”
Je had aanvankelijk twijfels over het runnen van drie auto’s en overwoog daarom het stuur aan de haak te hangen en alzo meer team-manager te zijn.
“Wij hebben ons zo goed mogelijk georganiseerd en het vormde geen probleem dat ik opnieuw zelf achter het stuur zat! Doordat er meer mensen zijn betrokken bij onze organisatie, was het wel noodzakelijk om met iedereen goede afspraken te maken en niks over het hoofd te zien of aan het toeval over te laten. Op dat vlak hebben we na Zandvoort een lijstje opgesteld over wat er beter kan, maar al bij al is het debuut van een team met drie auto’s best meegevallen. Wat niet in het voordeel speelde, was de bijzondere timing van de Openingsraces: door de Corona-reisbeperkingen waren wij pas op zaterdag allemaal aanwezig – ook de auto van Kenny – en was het kort dag vooraleer we klaar waren voor de eerste vrije sessie.”
Wat vond je van het debuut van Junior Planckaert?
“Eerlijk? Ik dacht dat hij als debutant wellicht in mijn buurt zou vertoeven, maar hij bewees meteen het tegendeel en vond snel aansluiting met de kopmannen. Na zijn eerste kennismaking op circuit is Junior enorm geëvolueerd en de perfecte coaching – met veel tests op de simulator – van Bert Longin is hieraan niet helemaal vreemd. Ik was vooral tevreden dat hij op een zeg maar buitenlands circuit zonder druk van media, tv ploegen en diens meer zijn debuut mocht beleven. Het is dan ook des te spijtiger dat hij door die val tijdens een ritje met de motor in die mate verwondingen opliep dat hij niet meteen opnieuw achter het stuur van de gele Fiesta zal kunnen plaatsnemen…”
En wat is je oordeel over je eigen prestaties?
“Ik was tevreden! Zelfs al weet ik dat ik niet altijd in het juiste groepje zat of moeilijk aansluiting vond met de voor mij racende concurrenten. Als je de verwezenlijkte tijden bekijkt, stel je vast dat er nog geen twee tienden verschil hangen tussen mij en de groep die mij voorafgaat! Dat zegt alles over het hoge onderlinge niveau en het minste foutje of twijfel het verlies van twee, tot drie plaatsen kan kosten!”
Vorig jaar vertoefde je in de buurt van Maxim De Witte, die er in Spa opnieuw bij zal zijn, terwijl Geoffrey Vanspringel en Polle Geusens daar hun debuut beleven. De ideale speelkameraadjes voor jou?
“Ja, op voorwaarde dat ik erin slaag mijn koerstaktiek te verbeteren en dan heb ik het in de eerste plaats over mijn start en de daaropvolgende ronden! Wellicht onder invloed van mijn crash in de start in Francorchamps in 2019, is er in mijn hoofd een stemmetje dat mij in die eerste ronden aanspoort om het rustig aan te doen, voorzichtig te zijn. Zoals Bert (Longin) het mooi verwoordt: je moet sneller wakker worden! Langs de andere kant laat dat soort ingesteldheid mij toe om de finish te bereiken, terwijl anderen, die er sneller aan waren begonnen, al met schade aan de kant staan! En, uiteraard, mis ik race-kilometers en heb ik als baas van twee Ford-garages geen tijd om uren door te brengen achter de simulator. Ik race zuiver voor de fun, maar, ja, bij elke sport die je beoefent, wil je zo goed mogelijk presteren en vooraan meespelen!” (Persbericht)