Skoda heeft een klassieker, een klassieker die eigenlijk ook de metamorfose van het merk heeft ingeleid, nu alweer 25 jaar geleden. De naam van die klassieker? De Octavia. Autosportwereld.be reed twee weken met de nieuwe Octavia, eerst met de onvolprezen RS in benzineversie en een week later met… de versie op CNG of in de volksmond aardgas. Het model bleef hetzelfde, de rijervaring was compleet anders.
Foto’s: © Skoda
First things First, de RS… Het is altijd een auto geweest waar we een zwak voor hadden door de quasi onklopbare combinatie van verschillende factoren, zoals rijplezier, gebruiksgemak, kost en discretie. Ook nu blijft de RS beschikbaar onder de 50.000 euro, wat voor het aanbod, met onder meer 245 pk en 370 Nm onder de motorkap fantastisch blijft. De voortrein is met het behoorlijke vermogen niet altijd meer helemaal neutraal, wat ons wat deed verlangen naar de vierwielaandrijving, die zo mogelijk nog perfecter was. Verder blijft de Octavia RS een topper, een auto die alles biedt, zeker als je dagdagelijks rijcomfort koppelt aan rijplezier en realisme op vlak van prijzen.
Na een week met de glimlach ruilden we de rode in voor de witte, of anders gesteld de krachtige RS voor de onbekende wagen op CNG, wat dus eigenlijk huis, tuin en keukenaardgas is. Het systeem is duaal, met andere woorden, er is een relatief grote aardgastank, goed voor een autonomie van 400 kilometer bij zuinig gebruik, een tank die je ook letterlijk helemaal kan en mag leegrijden, daar er ook een kleine benzinetank is met een bereik van goed 120 kilometer. Dat lijkt veel, maar door het schrijnend gebrek aan tankstations met CNG in Wallonië was het toch niet helemaal geruststellend. In Wallonië stopt het aanbod zowat aan Samber en Maas, met uitzondering van enkele stations in Luik, één in Welkenraedt en één in Bastogne. Als u weet dat wij tussen Luik en Bastogne wonen, dat begrijpt u de bezorgdheid CNG is vandaag vooral makkelijk te vinden op de as Brussel-Antwerpen, rond Gent, Kortrijk… en in het westen van Wallonië.
Onze zoektocht naar een station werd dan nog eens vertraagd, dus weer wat meer kilometers op de quasi lege benzinetank, toen bleek dat een station van DATS (Colruyt Groep) dan toch niet over een juiste pomp beschikte. Even verder werden we dan wel geholpen bij PitPoint, waar echter ook één van de twee pompen defect was. Maar eind goed al goed, na een zoektocht van bijna een uur en wat heen en weer gerij, afgesloten met gemanoeuvreer op een parking, konden we de Skoda Octavia op aardgas dan toch vullen. En daar zat de aangename verrassing, want na bijna 400 afgelegde kilometers, vulden we de tank voor amper 20 euro, wat bij een gelijkaardige diesel op goed 30 euro zou uitkomen, en bij een benzine toch snel op meer dan 40 euro. CNG is dus een proper en goedkoop alternatief, maar niet als u in het hartje van de Ardennen woont.
De Octavia Combi CNG, goed voor 130 pk, rijdt bovendien zeer aangenaam, waarbij opvalt hoe stil de wagen is. Enkel de hernemingen zijn niet heel erg gezwind, maar het rijcomfort maakt zeer veel goed.
Beide wagens zijn extremen binnen eenzelfde model en de keuze voor deze of gene hangt uiteraard volledig van uw noden en verlangens af. Maar één ding is zeker, de Octavia is en blijft een schitterende auto, die het de Duitsers erg moeilijk maakt.