Heel wat discussie was er de afgelopen week al over het incident met Hamilton, die nadat hij van de baan ging zijn wagen in achteruit weer naar de piste loodste. Foutief of legaal? Dit is de oplossing…
foto: ©archief Willy Bouchez
Er staan in het FIA reglement onder de paragraaf “Driving” dienaangaande twee bepalingen. we hebben ze voor u eruit gelicht. Samengevat: een wagen mag de piste opnieuw opzoeken als dat op een veilige manier kan en de rijder er geen voordeel bij haalt (27.3). Er staat ook nog een bepaling die stipuleert dat een rijder nooit moedwillig traag mag gaan rijden, vreemd rijgedrag mag vertonen of andere rijders in gevaar mag brengen (27.4).
Beide bepalingen zijn uiteraard subjectief. Het is aan de baanposten en aan de koersdirectie om dit te interpreteren. De aanwezige baanposten zagen in het maneuver geen gevaar. En ook niet de koersdirectie, die kon vaststellen dat Hamilton gedurende het gehele incident werd begeleid door zijn raceingenieur “Bono” (Peter Bonnington), die vanaf de pitmuur met GPS gegevens de positie van de andere deelnemers in het oog kon houden. Daarom werd het incident zelfs niet genoteerd als incident.
Kortom: de actie van Hamilton was geheel legaal. We kunnen enkel besluiten dat hij met het daaropvolgende incident tussen Russell en Bottas wel ontzagelijk veel geluk had want dat betekende dat hij zonder veel tijdverlies de herstellingen kon laten uitvoeren en een wagen ter beschikking kreeg waarmee hij naar een onverhoopte tweede plaats kon rijden en als bonus nog de snelste ronde kon laten noteren…