Zonnig over het gehele verloop van het weekend, een algeheel goed humeur in de paddock ondanks de corona maatregelen en mooie gevechten op de piste. De deelnemers aan de 2CV Racing Cup haalden dit weekend een maximum aan plezier uit de 2 X 6 Uur van Mettet Eens te meer hadden de afwezigen ongelijk. MCC Seventeen Team Hafa en FKR-M1 profiteerden ervan om de verscheidenheid op het palmares 2021 verder te diversifiëren. We kennen nu drie verschillende winnaar in drie wedstrijden.
Race 1
De #14 The Golden Horse, die wordt gedeeld door André Blaise, Jean-Marc Louys en Jean-Claude Kauffman vertrok dan wel vanaf de pole op zaterdagnamiddag, een bewijs van het overwicht van de gele machines in de kwalificatiesessie, maar net als in Zolder verhinderden mechanische problemen dat deze pole werd verzilverd. Een gesmolten connectie in de ontsteking deed de #14 terugvallen in de dieptes van het klassement. Toen het midden van de race in het zicht kwam, viel de andere wagen van The Golden Horse, de #16 van Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette stil langs de kant van de baan met een kapotte stuurstang!
Daarna zagen we de #17 MCC Seventeen Team Hafa van de Frans-Britse bezetting met Christian Tiggeler, Sébastien Lagorce en Alec Graham doorheen het klassement opklimmen om zich aan de kop te nestelen. Zij kruisten de degens met de #42 BNLL 1 van de winnaars in Zolder, in handen van Mathieu Devos, Clément Nopère en Michael Jassogne. De #17, vorig jaar nog de laureaten op Zandvoort, verzwakten niet en haalden op het einde een klinkende overwinning voor… de #33 FKR-M1 van Mehdi-Rik Bouchereau, Laurent Bressan en de eeuwig terugkerende Lino Pecoraro, en voor de #42 BNLL 1.
De #3 Mickey Racing van Michael Berben, Philippe Marquet en Dominique Speleers werd van problemen gespaard en strandde aan de voet van het podium, met in zijn kielzog de #65 BNLL 2 van Claude, Bernard en Michel Crespin, die werden vergezeld van Yves De Kelper.
Voor anderen verliep deze eerste kamp iets gecompliceerder. De #129 Classico van Robert Van Gysegem, Christophe Hooreman en Serge Istas werd het slachtoffer van problemen met de remklauwen terwijl ze in strijd waren voor een podiumplaats. Ze moesten genoegen nemen met een zesde plaats. The Golden Horse kon enkel maar de schade beperken na de tegenslagen in de eerste helft van de wedstrijd. De clan van JMCE werd dan weer achteruit geslagen door mechanische problemen: de motor van de #1 van Léonard Licops en Maxime Bertho werd, net als die van de #10 van Etienne Licops en Patrice Lacroix, gewisseld. Een lijdensweg werd het ook voor de #55 AG Racing Box van Gérard en Christopher Abrahams, vergezeld van Jerry Houben, die al te snel verwezen werden naar de onderste helft van het klassement.
Twee wagens waren er op Mettet van de partij in de categorie ‘Classique’, en zij reden deur-aan-deur gedurende het eerste deel van de wedstrijd! Die mooie strijd draaide uit in het voordeel van de #98 Rétro Racing Team van Geert Van de Velde, Jurgen Van den Brande en Lars Arys, die het haalde van de #13 Mehari 2CV Passion Racing van Français Samuel Chenier, Olivier Huez en Stéphane Vassard.
Race 2
Het hele verhaal werd met dezelfde acteurs overgedaan op zondag, om 11 uur in de ochtend. De zon stond opnieuw aan de hemel en de eerste startrij was identiek aan die van Zolder, een maand eerder, met vooraan de kanariegele wagens van ‘The Golden Horse’. De #14 baande zich al gauw een weg naar de voorste posten, maar kreeg een haperende motor net voor het midden van de wedstrijd. Ze verloren daarna het contact met de kopgroep. Gespaard van grote problemen maakte de #16 mooi vooruitgang. Jean-Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette kruisten de degens met de #33 FKR-M1 van Bouchereau, Bressan en Pecoraro voor de zege… tot een lekke band op een half uur van de finish, spijtig genoeg roet in het eten kwam gooien. Maar met het behalen van de eerste plaats doorbrak de familie Blaise de vloek die op hen rustte. Dat belooft dus voor het vervolg!
Na hun zilveren medaille van de vorige dag deed de #33 FKR-M1 het nog iets beter en eindigde aan de kop van het klassement. Dat zegt veel over het niveau van de competitie tussen de top teams van de 2CV Racing Cup.
Er was opnieuw een uitgelezen prestatie voor de #42 BNLL 1 van Devos-Nopère-Jassogne, die hun derde podium scoorden in evenveel wedstrijden. Ze haalden net als op zaterdag een derde plaats en gingen voor aan de #129 Classico van Van Gysegem, Hooreman en Istas, die niet echt hoge toppen scheerde maar wel een voorbeeld van regelmaat was. The Golden Horse vervolledigde de top 5 met de #14 van Blaise, Louys en Kauffman. Voor alle anderen was het niet echt een eenvoudige wedstrijd met een breuk aan een wiellager voor de #3 Mickey Racing de Berben, Marquet en Speleers, een kapotte versnellingsbak en uitlaat voor de #17 MCC Seventeen Team Hafa van Graham, Tiggeler en Lagorce, een dag ervoor nog de winnaars, een kapotte motor die diende te worden vervangen voor de #65 BNLL 2 van Crespin, Crespin, Crespin en De Kelper, een verbogen ophanging voor de #55 AG Racing Box 55 van Abrahams, Abrahams en Houben, en nog meer motorproblemen voor de twee bolides van de clan JMCE, met de #1 van Léonard Licops en Maxime Bertho en de #10 van Etienne Licops en Patrice Lacroix!
Ondanks een straftijd haalde de #98 Rétro Racing Team van Geert Van de Velde, Jurgen Van den Brande en Lars Arys een nieuwe zege in de categorie ‘Classique’, nog steeds voor de #13 Team 13 Mehari 2CV Passion Racing van Samuel Chenier, Olivier Huez en Stéphane Vassard.
Binnen één maand, van 14 tot 16 mei, is er de derde afspraak van dit seizoen. De fervente aanhangers van de 2CV Racing Cup zetten dan koers naar Magny-Cours, in hartje Frankrijk, voor een wedstrijd van…12 uur! (Persbericht)