Home > Circuit > Indycar 2021 preview: (2) de nationalen, de buitenlanders en de eenzaat

Indycar 2021 preview: (2) de nationalen, de buitenlanders en de eenzaat

Dit weekend gaan de Indycar series weer van start. Kampioen Scott Dixon bleef bij Chip Ganassi Racing en gaat op zoek naar een zevende titel!

foto: ©ajfoytracing.com

Het is met de Grand Prix of Alabama dat het Indycar seizoen zijn start neemt, dit weekend op de omloop van het Barber Motorsports Park nabij Birmingham, Alabama. Op wie moeten we letten? Naast de grote drie zijn er nog een pelotonnetje aan oerdegelijke Amerikaanse teams en enkele buitenlandse gelukzoekers. Een overzicht

De “nationalen”: AJ Foyt, RLL, Dale Coyne en Ed Carpenter

Wie niet bij de drie grootmachten terecht kan, die zit wellicht in de beste positie bij AJ Foyt Racing, het team gesticht door de racelegende himself. Zij zetten twee wagens in (uiteraard met Chevrolet motor) met een internationale bezetting: de Canadees Dalton Kellet (met slechts 8 starts nog een debutant) en Sébstien Bourdais, F3000 kampioen, ex-F1 rijder, viervoudig Champcar kampioen, Le Mans winnaar en ondertussen deel van het meubilair in de Amerikaanse racerij.

Rahal Letterman Lanigan, onder supervisie van peetvader Bobby Rahal, mikt op de zekerheden in de Indycar wereld. Zoon Graham Rahal kent met 225 starts en 6 zeges het klappen van de zweep. De Japanner Takuma Sato, al tweemaal Indy500 winnaar, kent ook de weg naar het podium en de zege…en de Honda motor uiteraard.

Dale Coyne Racing, gebaseerd aan de oostkust in Plainfield New Jersey, gaat helemaal de internationale toer op met de Honda motor en zijn rijdersbezetting. De Brit Ed Jones (tegenwoordig met een Emirati racelicentie) was voor de renstal rookie of the year in 2017. Hij krijgt op de ovalen een Braziliaan met een ronkende naam naast zich: Pietro Fittipaldi. De Haas F1 testrijder kent het team en de serie nadat hij er zijn debuut maakte in 2018. De blikvanger op de Dale Coyne affiche is uiteraard F1 veteraan Romain Grosjean. De ontstuimige Fransman maakt dit seizoen zijn Indycar debuut en zal enkel de wedstrijden op de stratencircuits afwerken.

Chevrolet motor. Wat anders? Veel Amerikaanser dan bij Ed Carpenter Racing kan je niet terechtkomen. De “patron”, Ed Carpenter dus, stiefzoon van Indy Racing League oprichter Tony George, zit al sinds het begin der tijden in het Indycar racewereldje. Hij waakt nog steeds als een goede huisvader over zijn erf en neemt op de ovalen zelf het stuur in handen. Wanneer hij dat niet doet telt hij op de Ier Conor Daly (ondertussen met Amerikaanse licentie), die nog steeds op zoek is naar zijn definitieve doorbraak in de States. Maar met Nederlander Rinus van Kalmthout heeft hij goud in handen. “Veekay” (de Nederlandse uitspraak is net iets te subtiel voor de Amerikanen) haalde vorig seizoen, in zijn debuutjaar, al zijn pole en zijn podium. Anno 2021 gaat hij dus aan achter de zege. Of zo hoopt “boss man” Ed toch!

De eenzaat en de buitenlanders

Het kleine Meyer Shank Racing uit Ohio zit nog in volle groeifase. De Honda motor zit achterin, het grote Liberty Media (ja, die van de F1!) namen een klein aandeel in het team. Rijder Jack Harvey werd opgevist uit het 2012 McLaren junior programma maar ook de grote Helio Castroneves zal het team vervoegen voor zes races in 2021 (incluis de Alabama Grand Prix dit weekend). Of de Braziliaan (drievoudig Indy500 winnaar en IMSA kampioen 2020) nog eens in de hekken zal klimmen en daarmee zijn bijnaam van “Spider-Man” eer zal kunnen aandoen, wordt afwachten.

Het Britse Carlin komt uit met één wagen in 2021. Achterin de Chevy motor en in de rijderstoel Max Chilton, de Brit die na twee seizoenen in de Marussia F1 naar de States keerde, maar nog altijd op zoek is naar de goede vorm. Chilton rijdt in principe niet op ovaal (uitgezonderd de Indy 500) en het is nog wachten op de naam van zijn alter ego op de nummer 59.

Het Mclaren team maakte zijn entree door de grote poort toen Fernando Alonso besloot om naar de Indy 500 te komen. Nadat de Spanjaard weerkeerde naar zijn vertrouwde F1 wereldje kwam het tot een samenwerking van McLaren met het fusieteam van Schmidt Peterson Motorsports en electronica sponsor Arrow. De Honda werd verruild voor de Chevrolet motor en dit seizoen mikt het team op de beloftevolle Mexicaan Pato O’Ward en “mister Formule 3”, Felix Rosenqvist. Op Indianapolis zien we echter nog de terugkeer van oude glorie Juan Pablo Montoya.