Home > Industrie > Mercedes schakelt een tandje hoger bij de elektrificatie van hun gamma

Mercedes schakelt een tandje hoger bij de elektrificatie van hun gamma

Mercedes is een versnelling hoger geschakeld bij de elektrificatie van hun gamma. Naast de conventionele elektrische modellen zoals de EQC en de EQS, hebben ze nu ook hybride opties voor het AMG-gamma. Dankzij een dichte samenwerking met de Formule 1-experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains en het Mercedes-AMG Petronas F1 Team, slaagt Mercedes-Benz erin om verder in te zitten op de vergroening van het merk zonder af te doen aan de typische kenmerken waarvoor AMG staat.

Foto’s © Mercedes-Benz

De E PERFORMANCE hybride strategie zorgt ervoor dat we binnenkort meerdere hybride AMG modellen op de markt zullen zien verschijnen. In de nieuwe aandrijflijn werken de 4- of 8-cilinder AMG-motor op de vooras en de krachtige elektromotor op de achteras samen om het kenmerkende AMG-gevoel te blijven behouden. De elektromotor die tot 150 kW vermogen en 320 Nm koppel kan leveren, is altijd aanspreekbaar en zorgt er zo voor dat de boost bij het accelereren en inhalen direct merkbaar is.

Nieuwe AMG-accu gebaseerd op de F1

Samen met een nieuwe aandrijflijn volgt ook een nieuwe accu. De technologie van de cellen is gebaseerd op wat er in de huidige F1 wagens zit. Hierdoor kan de batterij de extremen van het veelvuldig afladen bij het accelereren en opladen bij het remmen aan zonder zijn efficiëntie te verliezen. Deze extremen zorgen er echter ook voor dat conventionele koeltechnieken niet volstaan om de batterij op een optimale temperatuur te houden. Ook hiervoor heet Mercedes een systeem ontwikkeld om de hoogste performance uit de accu te kunnen halen. Alle 560 cellen van de batterij worden direct gekoeld met een niet-geleidende vloeistof die door de accu stroomt. Door deze innovatie heeft de batterij een constante temperatuur van 45°C wat de performance en levensduur alleen maar ten goede komt.

Toekomstplannen

De ontwikkeling bij Mercedes staat niet stil. Naast de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn, wordt ook de AMG viercilinder motor, M139 voor de kenners, doorontwikkeld. De 2,0 liter motor zal in de toekomstige AMG-modellen in lijn worden geplaatst. Deze zal worden geüpgraded met een elektrische uitlaatgasturbo, technologie die rechtstreeks uit de Formule 1 komt. Het resultaat? Een motor die sneller, zuiniger en soepeler is dan de huidige V8’s die Mercedes gebruikt. Deze ontwikkeling zorgt er mede voor dat het rijgevoel dynamischer en directer wordt. Het hogere koppel bij een lager toerental zorgt er ook voor dat de wendbaarheid bij het vertrekken vanuit stilstand geoptimaliseerd wordt.

De nieuwe aandrijflijn in cijfers
  • Elektromotor levert tot 150 kW vermogen en 320 Nm koppel
  • Gecombineerd vermogen tot 600 kW en 1.000 Nm koppel
  • Acceleratie van 0-100 km/h in minder van 3 seconden
You may also like
GT: Mercedes-AMG over de toekomst in de GT-racerij
F1 Spa: speciale livery bij Mercedes voor 55 jaar AMG
F1: 72 seizoenen in cijfers!
F1-testen Bahrein: Mercedes reageert na eerste testdag, Horner furieus