Home > #Hoofdnieuws > Belgium Racing – deel 2: de groei van een Belgisch topteam

Belgium Racing – deel 2: de groei van een Belgisch topteam

Belgium Racing staat aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Een moderne en gloednieuwe locatie, de ervaring van Marc Goossens en een professionelere aanpak zijn de ingrediënten hiervan. Marc Goossens geeft ons in deze tweedelige reeks een kijk achter de schermen van het team van Patric Derdaele.

Foto’s: ©Jens Clement

In deel twee hebben we het over de rol van Marc Goossens binnen Belgium Racing en wat de toekomstplannen zijn voor het team.

Marc Goossens
Belgium Racing trok Marc Goossens aan als projectmanager, hij komt zijn ervaring in het team overbrengen. “Ik heb in mijn carrière heel veel geleerd, die ervaring wil ik nu doorgeven. Ik kom niet naar Belgium Racing om te zeggen hoe het hier moet draaien, ik weet vooral wat er niet moet gebeuren. Als ik hier kan helpen om die obstakels en fouten te voorkomen dan doe ik mijn job goed.” Goossens was in de formule 3000 ooit ploeggenoot van Fernando Alonso, wat hij nu doet bij Belgium Racing vergelijkt hij met wat Fernando gaat doen bij Alpine. “Alonso gaat zijn jarenlange ervaring overbrengen naar Alpine. Dat doe ik, op een ander niveau natuurlijk, ook hier. Soms gaat dat om heel kleine dingen. Bijvoorbeeld elke auto een eigen kleur geven. De velgen krijgen een gekleurd stickertje, de map krijgt een kleur. Dat zijn kleine dingen die zorgen dat er geen fouten gemaakt kunnen worden. Alles structureren is heel belangrijk.”

Marc begeleidt ook de rijders, in zijn jarenlange wereldwijde carrière deed Goossens ontzettend veel ervaring op. “Ik probeer de jonge rijders completer te maken. Niet alleen op het circuit, maar ook ernaast. Ik leer hun omgaan met het team, professioneel te zijn. Jonge rijders moeten gekneed worden om goed te leren communiceren met sponsors, pers of ingenieurs. Dat is belangrijk als je ver wil raken.” Marc maakte er een mooie vergelijking bij. “Ik ben om mijn weg veel rode lichten en ronde punten tegengekomen. Mijn doel is om rijders te helpen die rode lichten en ronde punten te omzeilen, hun weg makkelijker maken dus.”

Toekomst
Over de toekomst van Belgium Racing was Marc Goossens nog afwachtend, maar één iets is zeker. “We zullen altijd Nationaal actief blijven,” zegt Goossens. “Belcar zit in ons DNA, we hebben er fantastische resultaten behaald. We zullen proberen om het op onze kalender te houden.” Of we Belgium Racing ooit aan de internationale top gaan zien, hangt volgens Marc van sponsors af. “Er is natuurlijk wel ambitie om ooit hogerop te mikken, maar we zijn voorzichtig. Eerst hebben we de juiste sponsors nodig, dan kunnen we verderop kijken. Na de coronacrisis willen we het DD2 project verderzetten. Dat zal misschien ook sponsors naar Belgium Racing trekken. Door corona kunnen we voorlopig nog niets organiseren, eens het weer mag kan het snel gaan. Misschien rijden we binnen een paar jaar al een internationale topcompetitie. Tijd zal het uitwijzen. Het zou mooi zijn om een internationale topcompetitie te rijden.”

Eind april start het seizoen voor Belgium Racing met de Porsche Carrera Cup, terwijl het team ook in de BMW M2 Racing Cup zal starten en drie wagens in Belcar inzet.