Met niet minder dan 28 wagens op de startgrid van Circuit Zolder zondagochtend, zou het een explosieve start van het seizoen van de C1 Racing Cup worden. En de 1000 kilometer van Zolder hebben de verwachtingen meer dan ingelost. Zoals de traditie het wil in de C1 Racing Cup bleven de verschillen erg klein, waardoor de strategie het verschil heeft gemaakt.
En dat spel heeft de #233 KMD 233 perfect gespeeld. Chloé Van Hove, José Close en Eric Van Bael weten dan ook hoe ze het moeten doen. Ze hebben continu vooraan meegestreden en op een bepaald moment schoof de zwarte en roze bolide naar voor, bouwde een marge uit en de strijd was meteen gestreden. “Iedereen kent de specifieke kanten van de omloop in Limburg”, legt de ervaren José Close uit. “En desondanks was ons plan om ervoor te zorgen dat we de twee wissels van de remblokken niet zouden moeten uitvoeren. De twee stint hebben we zo lang mogelijk gemaakt waardoor de vierde verplichte stop zo kort mogelijk kon zijn. Op die manier sloegen we een kloof en konden we de wedstrijd controleren.”
Chloé Van Hove was dan ook terecht zeer blij en fier op haar eerste echt trofee in de autosport en net als haar twee teamgenoten, reed zij ook feilloos. Uiteindelijk bereikte het trio de finish met een voorsprong van 54 seconden op de #228 Gaban Motorsport 1. Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens hielden de druk er continu op en gaven zich nooit gewonnen. Het moge gezegd, we kijken al uit naar het vervolg van dit C1 Racing Cup seizoen…
De derde trede van het eerste podium van 2021 was voor de #269 Global Home van Philippe Les, Steve Roskam en Didier Haufmann, die de meerder bleef van de beide wagens van Citropol, met de #260 van Pascal Gaban en Fred ‘Krugger’ als vierde en de #240 van François Jeukenne, Philippe en Julien Lorquet die als zevende over de meet kwam. De #257 Mecaperformance van Romain Demeyer, Olivier Fontana en Christophe Cagnina werd vijfde, voor de #259 GPC Motorsport van Pieter Ooms en Sylvester Van Herzele. De #232 Neo Speed by Kimi Racing van Laurent Do, Massimo Petralia, Thierry Le Leu en Christophe Devis kwam dan weer als achtste over de finishlijn, misschien minder goed dan verwacht.
De top 10 van de 1000 Km van Zolder was verder voor de #251 Flo Racing van Loïc Dethier, Didier Flohimont, Sylvain Priarolo, Bernard en Didier Pirlet en de #230 Revteam by Kimy Racing met Gael Frère, Thomas Gouverneur en Julien Lefevre Bauthière.
Vermelden we zeker nog de mooie start van Tristan Foldesi, die de #265 Oeste Kart, naar voren reed en ook Niels Lagrange, die op polepositie stond met de #253 Team Lagrange. Beide teams hebben nog nood aan meer homogeniteit.
Zoals wel vaker in Zolder, hebben niet alle teams het geluk gehad van de finishvlag te zien, waardoor de Safety-Car ook zijn werk had, onder meer met de crashes van de #216 Ca Roule Racing van Yvan Muller, Jacques Loly en Antoine Laloux en de #206 BRV-Racing van Frédéric Georges, Andrea Palmiotta en Federico Sordini. Die laatste eindigde zijn race op het dak in de eerste linkse. Gelukkig bleven de rijders ongedeerd, de wagens iets minder.
Er ligt dus werk op de plank voor enkele teams en dat met het oog op de volgende afspraak van de C1 Racing Cup 2021: de 24 uur van Mettet op het Circuit Jules Tacheny, over iets minder dan drie weken al! Enkele de C1’tjes zullen hier rijden en dit circuit leent zich perfect tot zo’n oefening.
“Laten we niet vergeten dat een 24-uursrace dubbele punten telt en dat is belangrijk voor de titelstrijd”, legt Léonard Licops namens de C1 Racing Cup uit. “Mettet is dus een hele interessante uitstap voor wie voor de titel ambieert of het seizoen op een gunstige manier wil afsluiten. De race wordt waarschijnlijk interessant, en slim rijden zal nodig zijn om de valkuilen van dit circuit te overwinnen. We rekenen op de verschillende teams, vooral omdat er aan het einde van het kampioenschap nog steeds de eerste titel van het Covid-tijdperk is (lacht).”
We komen er zeker nog op terug en dit eerste deel van het seizoen lijkt goed begonnen.