Home > Circuit > 2CV Racing Cup: zege op strategie voor de #42 BNLL 1… met ook dat tikkeltje geluk!

2CV Racing Cup: zege op strategie voor de #42 BNLL 1… met ook dat tikkeltje geluk!

Ze hebben het gedaan! Op zondag, in de vooravond, konden de verantwoordelijken van de 2CVRT met een tevreden gezicht de pitlane van Zolder verlaten. Niet alleen kon hun meeting, de 1000 Km van Zolder, doorgaan, maar alles verliep nog eens tot in de details perfect, zowel op vlak van het sportieve als op vlak van de gezondheidsmaatregelen. Het is een bemoedigende boodschap voor het vervolg: ja, het is mogelijk de sportactiviteiten te hernemen wanneer de door de overheid uitgevaardigde protocollen strikt worden opgevolgd! De volgende fasse is dan de circuits weer open te stellen voor het publiek. Bedenk echter dat Rome ook niet op één dag werd gebouwd…

De leden van de verschillende teams hadden deze zondag ook niet veel tijd om zich te vervelen! Zoals iedereen wel weet is het circuit van Zolder nooit echt mild voor de mekaniek. Sommigen mochten dat aan den lijve ondervinden. Beginnen we met het team The Golden Horse van de familie Blaise, waarvan de bolides met de nummers #14 en #16 op hun paasbest de eerste rij sierden van de startgrid. Maar al snel zocht de #16 van Jean-Pierre Blaise en Gérard Schmidt de pitlane op met remproblemen. Enkele ogenblikken later volgde de #14 van André Blaise, Jean-Marc Louys en Jean-Claude Kauffman, die een probleem had met de gaskabel. Het werd het begin van een hele litanie aan kleine problemen die deze mooie wagens terug drongen naar het tweede deel van het klassement…

Een ander slachtoffer van deze aanvangsfase van de wedstrijd was de #55 AG Racing Box van Jerry Houben, Gérard en Christopher Abrahams, die al zeer snel een breuk had aan de koppeling.

Ondertussen ging de #17 MC Team Seventeen Hafa van de Brit Alec Graham en de Fransman Christian Tiggeler naar de leiding van de wedstrijd en werkte ronde na ronde af aan de kop van het klassement… totdat de ophanging het definitief voor bekeken hield! Dat was voor hen het begin van een leuk partijtje sleutelen.

Daarna kwam het tot een gevecht in regel tussen de #1 JMCE 1 van Léonard Licops, Bernard Hebette (terug van weggeweest) en de jonge Maxime Bertho, de #33 FKR-M1 van Mehdi-Rik Bouchereau en Laurent Bressan, de #42 BNLL 1 van Mathieu Devos, Clément Nopère en Michael Jassogne, en ook nog de #10 JMCE 10 van Etienne Licops en Patrice Lacroix. Het resulteerde in een race waar het behoud van de mekaniek en het beheer van de banden in de laatste uren voor het vallen van de vlag van belang werden. 

De #33 FKR-M1 moest een aandrijfas vervangen, de #1 JMCE 1 de remschijven en vooral ook de twee voorbanden die tot de draad versleten waren! Daarbij kwamen dan nog de remproblemen van de  #3 Mickey Racing van Michael Berben, Philippe Marquet en Dominique Speelers, en wat er dan nog overbleef was een uitgerolde rode loper naar de zege voor de #42 BNLL 1, die een ronde voorsprong nam op de rest van de meute. Niets of niemand leek Devos, Nopère en Jassogne nog te verhinderen de finishvlag te passeren, al gebeurde dat…langzaam want de ophanging linksvoor had het begeven! “Deze race moest geen 10 minuten langer hebben geduurd”, verklaarde Clément Nopère terwijl hij wachtte om op het podium te klimmen. “De auto werd zeer moeilijk te rijden in deze omstandigheden. Daar hadden we wat mazzel…”

Uiteindelijk was het de JMCE 1 die het zilver pakte. Bernard Hebette, die zijn terugkeer maakte in de serie…20 jaar (!) nadat hij zijn laatste wedstrijd in de 2CV reed, kon dat vieren met een podium. De top 3 werd volledig gemaakt door de #17 MCC Team Sevnteen Hafa, die vanuit het niets naar voren kwamen nadat ze eerder een breuk aan de ophanging kregen. Met zijn typische zangerige accent verklaarde Christian Tiggeler aan ieder die het wilde horen dat hij duidelijk een hele leuke namiddag had beleefd!

Om het uitstekende niveau van de BNLL ploeg extra in de verf te zetten, besloot de #65 BNLL 2 van Yves De Kelper, Claude en Bernard Crespin na bijna 8 uur koersen aan de voet van het podium. Ze gingen voor aan de #3 Mickey Racing, de #33 FKR-M1, de #129 Classico van Robert Van Gysegem, Christophe Hooreman en Serge Istas (een breuk van de voorruit) en de #16 The Golden Horse II.

Signaleren we voor de volledigheid nog de problemen van de #8 Phoenix Racing Team van Michel Santkin, Olivier Renaud, Sébastien Cuvelier en Pierre-Manuel Hemroulle, die te maken kregen met een overslaande motor, en de opgaves van de #2 KMD 2 van Raphael van der Straten, Olivier Debroux en Hary Putz, het slachtoffer van een motor die het op indrukwekkende wijze begaf, en van de #80 Collé-Carfix RT van Kris Van Hees, Tony Vansprengel en Geert Van Den Driessche, waar de mekaniek uiteindelijk ook alle dienst weigerde.

Binnen drie weken kiezen de “eendjes” opnieuw de baan, deze keer op het Circuit Jules Tacheny in Mettet, voor een wedstrijd van 6 uur die wordt gehouden als voorprogramma van de 24 Uur C1 Racing Cup. We hopen een goed gestoffeerd peloton te zien, vooral dan met andere wagens in de traditionele “hybride” klasse dan diegenen die de openingsmanche in Zolder niet wilden missen. Koers dus naar het land tussen Samber en Maas! (Persbericht)