Het was een beetje zoals een eerste schooldag. Schoorvoetend kozen alle deelnemers in de MotoGP, Moto2 en Moto3 de baan op het Sakhir circuit, na een seizoensbegin met heel weinig voorbereidende tests. Een overzicht.
foto: ©motogp.com
Een eerste vaststelling was: geen Marc Marquez. De Spanjaard wacht nu een volgend medisch onderzoek af en zijn debuut voor 2021 is nu gezet op de wedstrijd in Portimao. Een andere nieuwigheid: het overschrijden van de track limits wordt nu geheel bepaald door sensoren langs de baan, en daarmee is er voortaan geen discussie meer mogelijk rond de overtredingen.
Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) zette meteen de bakens uit in de eerste training, gevolgd door een verrassende Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini). Aleix was ook al in goede doen tijdens de voorafgaande testdagen, daar niet van, maar het vreemde is dat zijn teamgenoot Lorenzo Savadori slechts een 21ste en…voorlaatste plaats liet optekenen. Jack Miller (Ducati Lenovo) liet zich ook opmerken met een derde tijd en…een crash.
Geen erg want Jack, geheel opgetrokken uit de beste kwaliteit aan gietijzer, geselt wel eens andere katten dan een valpartijtje hier en daar. In de avondsessie ging de Australiër gewoon weer oerend hard en pakte de besttijd voor Ducati teamgenoot Francesco Bagnaia en titelfavoriet Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha)
Moeilijk begin voor Barry Baltus in Moto2
In Moto2 verdeelden Sam Lowes (Elf Marc VDS Racing – Kalex) en Marco Bezzecchi (SKY Racing Team VR46 – Kalex) de besttijden onder elkaar. De Italiaan topte in de ochtend, de Brit na de middag. Wie ook nog de tijden onder elkaar verdeelden waren de teamgenoten van RW Racing GP op de NTS chassis. Hafizh Syahrin en onze landgenoot Barry Baltus wisselden de 29ste en 30ste plaats af onder elkaar. Helaas zijn dat de beide plaatsen op de laatste rij…
In Moto3 wordt er nog steeds wat gezocht naar de goede vorm. Pedro Acosta (Red Bull KTM Ajo) en Kaito Toba (CIP Green Power) waren de snelsten in respectievelijk de ochtend en de namiddagsessies, met als grootste gemende deler: de KTM motor.