Home > F1 > F1 2021 Road to Bahrein: Haas

F1 2021 Road to Bahrein: Haas

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ custom_padding=”0px|||||”][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

 

Op 26 maart gaat het allemaal weer van start, door coronaperikelen echter nog steeds niet in Australië, zoals jarenlang de gewoonte. Deze keer mag Bahrein het Formule 1 seizoen 2021 openen. Om iedereen bij de les te houden maakt Autosportwereld.be voor u opnieuw een beknopt overzicht van de teams en hun rijders. Williams was eerst aan de beurt, vandaag is het aan Haas.

foto’s: ©Haas

Haas F1 Team vat 2021 in een nieuw jasje aan, en dat deed heel wat stof opwaaien. De Amerikaanse renstal krijgt met de blauw, wit en rode de kleuren van de Russische vlag en dat met dank aan de nieuwe Russische titelsponsor: kunstmest producent Uralkali. Opvallend is dat Russische rijder Nikita Mazepin onder een neutrale vlag moet racen. Russische atleten mogen door het anti-dopingsagenschap niet langer deelnemen onder hun nationale vlag, die straf heeft het WADA de atleten opgelegd toen het door de staat gesponsorde dopingsprogramma aan het licht kwam. Haas zal een lastig leerjaar ingaan met twee rookies, en weinig vernieuwingen aan de wagen.           

De geschiedenis

In 2019 en 2020 zakte Haas naar de negende plek in het klassement, terwijl het team in 2018 nog vijfde eindigde. Dat deed toch menigeen opkijken, want Haas F1 blijft de een jong team op de grid van de Formule 1. Het team maakte zijn debuut in 2016 en trekt de kop wat betreft het immer aanwezige verlangen van FIA en de autowereld om een Amerikaans team aan de start te hebben, maar dat krijgt door de nieuwe sponsor en livery toch een dreun. Het huidige Haas F1 werd opgericht door industrieel Gene Haas en vindt zijn wortels in Stewart-Haas Racing, een NASCAR team.
Het team krijgt in 2021 een nieuwe titelsponsor: Uralkali. Het Russische bedrijf is wereldwijd één van de marktleiders op vlak van kunstmeststoffen. Hoofdaandeelhouder van het bedrijf: miljardair Dmitri Mazepin, papa van… inderdaad Nikita Mazepin… De Rus lijkt toch behoorlijk wat invloed te hebben op het Amerikaanse team.

Het team in 2021

Haas zal het seizoen aanvatten met de VF-21,  quasi een  kopie van de wagen van 2020. Het team heeft buiten een nieuwe Ferrari-motor en een verplichte verandering aan de vloer geen grote aanpassingen gedaan. Het gebruikte geen ‘tokens’ om aanpassingen aan de aerodynamica te maken. Steiner gaf aan dat het team al focust op het seizoen van 2022. Dan volgen er nieuwe regels en grote veranderingen aan de F1-bolides. Haas wil dit jaar al werken aan de wagen van 2022 zonder onnodige kosten te maken aan de huidige bouw van de wagen, want die zouden in ’22 toch waardeloos zijn.

Die keuze is vrij logisch met de huidige coronapandemie in het achterhoofd, maar ook de huidige rijdersbezetting speelt mee. Nikita Mazepin en Mick Schumacher zullen hun eerste seizoen in F1 rijden. Veel kosten aan de huidige auto zou ook veel druk op die jongens leggen. Nu geeft Haas hen een jaar om ervaring op te doen in F1. In 2022 kunnen ze met hun ervaring in een nieuwe wagen aan het echte werk beginnen.

Naast de spraakmakende Mazepin, zal Mick Schumacher de kleuren van Haas verdedigen in 2021. Mick zal negen jaar na de laatste race van zijn vader het F1-toneel betreden, een emotioneel moment voor veel F1-fans.

De rijders

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_5,3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/nikita-mazepin.jpg” title_text=”nikita-mazepin” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” min_height=”107px” custom_margin=”29px|-29px|-26px|||” custom_padding=”0px||37px|||”][/et_pb_image][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/mick-e1615577700270.jpg” title_text=”mick” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”]

Nikita Mazepin zal zijn debuut maken in de Formule 1. De Rus werd vorig jaar vijfde in het F2-kampioenschap en wist tijdens dat proces twee races te winnen. Het is een spraakmakende figuur naast het circuit, laten we kijken of dat ook op het circuit het geval zal zijn.

De statistieken:
geboren in 1999 | Tweede in GP3 in 2018, Vijfde in F2-kampioenschap in 2020

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”]

Mick Schumacher zal meteen veel aandacht krijgen, de zoon van F1-icoon Michael Schumacher maakt zijn debuut 30 jaar na zijn vader. Een emotioneel moment zal de race in Bahrein zeker worden, maar ook de toekomst ziet er goed uit voor de F2-kampioen van vorig jaar. Hij is nog steeds actief in het Ferrari opleidingsprogramma, dus misschien zien we ooit terug een Schumacher in een Ferrari bolide.

De statistieken:
geboren in 1999 | F3 kampioen in 2018, F2 kampioen in 2020

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]