Onze landgenoot Frédéric Vervisch zal dit seizoen opnieuw aan het werk gaan in het WTCR. Vervisch was in 2018 en 2019 al actief in de FIA World Touring Car Cup, maar hij had het gevoel dat zijn werk nog niet af was en daarom keert de Belg nu terug. Hij zal met de Audi RS 3 LMS van Comtoyou Racing het 2021 seizoen rijden. Onze landgenoot geeft tekst en uitleg.
Foto: © WTCR
Je krijgt de kans om weer in het WTCR te racen, hoe voelt dat?
“Na 2019 voelde ik dat het WTCR voor mij niet afgemaakt was. Ik hoopte in 2020 weer te kunnen rijden, maar Audi sloeg een andere weg in en het was voor mij niet mogelijk om in het WTCR te rijden. Ik was een beetje teleurgesteld, maar dat hoort bij het leven en ik had doelen en concentreerde me meer op GT3. Audi ontwikkelde een tweede generatie van de RS 3 LMS en ze hadden interesse in mij als rijder, dat is een grote eer. Ik hoop dat we er dit jaar iets geweldig mee kunnen doen.”
Welk ‘werk’ blijft onafgemaakt, had je meer verdiend?
“Verdiend is een sterk woord, maar toen ik vorig jaar zag hoe goed de Audi het deed en hoe goed de teams werkten, dan was het zeker jammer om er niet bij te zijn. Ik had er graag deel van uitgemaakt na al het harde werk dat we erin gestoken hebben. Tijdens de eerste twee jaar in het WTCR hadden we te veel opgaves om verschillende redenen en we hadden het potentieel om het veel beter te doen dan de eindstand laat zien. Nadat we dit avontuur met Comtoyou in 2017 zijn begonnen, zou ik willen dat we ten minste één keer kampioen worden, dus daarom voelt het nog als onafgemaakt werk.”
Waarom denk je dat Audi jou heeft gekozen om terug te keren naar het WTCR?
“We hebben veel goede rijders bij Audi Sport, maar ik ben de enige in het team met WTCR-ervaring. Er is ook een sterke band tussen mij en Comtoyou, die mijn auto opnieuw zal ondersteunen. Ik ken iedereen daar en het is voor alle partijen logisch om mij in de auto te hebben. Ik denk dat mijn ervaring uit mijn twee jaar in het WTCR me zal helpen om de ontwikkeling en het hele proces te versnellen.”
Naast ervaring heb je in het WTCR ook een aantal opvallende prestaties geleverd, zoals je eerste zege in Macau en de overwinning in Slowakije. Beschouw je jezelf als een van de sterkste rijders?
“Iedereen denkt dat hij de sterkste is, anders zou hij het niet doen. Het niveau is erg hoog in het WTCR en natuurlijk heb ik het gevoel dat we kunnen winnen. Ik heb goede resultaten behaald, maar er waren ook dingen om te verbeteren. Je moet echt constant zijn om een titel te winnen.”
Deze week heb je met het oog op het WTCR-seizoen 2021 getest in Vallelunga. Hoe ging dat?
“Heel goed! De Audi ingenieurs hebben geweldig werk geleverd en de auto is erg betrouwbaar, wat bijna onmogelijk is voor een nieuwe auto. Betrouwbaarheid was in het verleden één van onze zwakke punten, dus dit is een enorme verbetering. We zijn nog steeds in de ontwikkelingsfase, maar tot nu toe gaat het echt goed. Na de roll-out in Spanje is Vallelunga onze tweede test. We hebben regen en droog weer gehad, dus we hebben al verschillende omstandigheden gehad. We hebben nog enkele tests gepland dus ik kijk uit naar een goede start van het seizoen.”
Tijdens de eerste tests heb je voor het eerst kennisgemaakt met de Goodyear Eagle F1 SuperSport-band, die in 2020 is geïntroduceerd als de controleband voor het WTCR. Wat zijn je indrukken tot nu toe?
“Hij is baan- en temperatuurafhankelijk, maar er zijn geen problemen geweest. Natuurlijk is het pas in het eerste weekend van het seizoen dat je kunt zien waar je met alles staat, maar ik kijk er naar uit om met deze band te racen.”
Hoe blij ben je om weer met het Comtoyou-team te werken?
“Het is als thuiskomen kun je wel zeggen. We kennen elkaar al vele jaren, ik heb er drie jaar geracet. We zijn altijd contact blijven houden en ik heb een zeer goede band met Jean-Michel Baert, de General Manager, en François Verbist, de Team Manager. Ook al ben ik een jaar weggeweest, er is niet veel veranderd en dat is goed.”
Het nieuwe WTCR-seizoen gaat van start op de Nürburgring van 3 tot en met 5 juni. Hoe enthousiast ben je over het vooruitzicht om met een nieuwe Duitse auto op het zwaarste circuit ter wereld te racen?
“Uiteraard heb ik daar nu veel ervaring mee. Ik heb er met verschillende auto’s gereden en we hebben er altijd goede resultaten geboekt. Het is een heel moeilijk circuit, heel veeleisend en heel bijzonder.”
Via: WTCR