De veiligheidsafdeling van de FIA heeft haar onderzoek naar het ongeval van Romain Grosjean in Bahrein afgerond. Op 29 november 2020 tijdens de GP Formule 1 in Bahrein had Grosjean een zware crash. Zijn wagen vatte meteen vuur, gelukkig kon Romain zelf uit de wagen klimmen om zijn leven te redden.
Foto’s: © FIA Formula 1
Wie die bewuste dag voor het scherm zat, herinnert zich het ongeval wel. In bocht drie van de eerste ronde ging het al fout. De wagen van Grosjean ging recht op de vangrail af na contact licht contact met de bolide van Kvjat, vrijwel meteen werd de bolide één grote vuurzee. Na een twintigtal seconden ontsnapte Romain uit de brandende wagen, hij is er met brandwonden aan de handen vanaf gekomen.
Uit het onderzoek van de FIA blijkt dat Grosjean de vangrail inging met een snelheid van 192 km/u, er werd een piek van 67G gemeten op dat moment. Door die enorme kracht begaf de middelste vangrail het. De Haas van Romain kwam klem te zitten en brak in twee. Volgens het rapport hebben alle veiligheidsvoorzieningen hun werk gedaan.
Het FIA Safety Department voert onderzoek naar nieuwe manieren om F1 brandveiliger te maken. Voor de bestuurders wordt gezocht naar handschoenen die de hitte langer tegenhouden en of het vizier van de helm verbeterd kan worden wat betreft zichtbaarheid als het blootgesteld wordt aan vuur. Er wordt ook gekeken om het automatische blussysteem van de wagens te verbeteren. Een uitbreiding voor het blussysteem in de cockpit wordt ook onderzocht.
FIA-voorzitter Jean Todt zei: “Uit deze onderzoeken zijn belangrijke lessen getrokken die onze voortdurende missie om de veiligheid in de Formule 1 en de wereldwijde autosport te verbeteren, zullen aansturen. Dankzij de niet aflatende inzet van de FIA, met name de afdeling Safety, om de risico’s in de autosport te beperken, kon Romain Grosjean bij bewustzijn blijven en een ongeval van deze omvang overleven. Veiligheid is en blijft de topprioriteit van de FIA.“