Home > #Hoofdnieuws > Rally: een handleiding voor de toekomst

Rally: een handleiding voor de toekomst

De hervorming van de rallysport is afgelopen week door de FIA bekrachtigd. De nieuwe piramide is nu volledig, een hervormingswerk waaraan onze landgenoot Yves Matton, topman van de rallysport binnen de FIA, in 2018 is begonnen.

Laten we starten met de basis, de nieuwe klassen binnen de sport. Het amalgaam van benamingen en klassen is verleden tijd en vandaag zien we een piramide die veel gelijkenissen met die van de eenzitters (F1, F2, F3 en F4) vertoont. Opvallend, de indeling maakt gebruik van een verhouding gewicht/PK, wat een soort van Balance of Performance toelaat. Concreet betekent dat:

NaamCategorieAandrijvingGewicht/PK
Rally1RC14WD3,1Elite
Rally2RC24WD4,2Performance
Rally2RC34WD5,6Access
Rally4RC42WD5,1Performance
Rally5RC52WD6Access
  • Rally2: max 1600 cc turbo, 1230 kilogram
  • Rally3: max 2000 cc atmosferisch of 1620 cc turbo, 1210 kg
  • Rally4: max 2000 cc atmosferisch of 1333 cc turbo, 1080 kg
  • Rally5: max 1600 cc atmosferisch of 1333 cc turbo, 1080 kg

Andere categorieën mogen nog starten en zullen telkens aan een categorie toegewezen worden. De RGT is een klasse voorbehouden aan de merken, zoals recent de Alpine A110. DE verhouding gewicht/pk is 3,4 pk/kg.

Wereldwijd

De FIA wil de regionale kampioenschappen, zoals FIA ERC, weer meer uitstraling geven waardoor ze ook voor meer instroom naar het WRC zullen zorgen. Uiteraard zijn WRC-wagens niet toegelaten in die regionale kampioenschappen, noch in nationale kampioenschappen.