Home > Industrie > Welke motorisatie moet u kiezen?

Welke motorisatie moet u kiezen?


Steeds meer motorisaties komen op de markt, maar welke moet je nu kiezen bij aankoop van een nieuwe wagen. Wij zetten ze eens allemaal op een rijtje.

Foto en bron: © bardahl.be

Diesel

De klassieke diesel motor is een goeie optie als u veel kilometer doet. Bij meer dan 25 000 kilometer per jaar, veel autosnelwegen of transport van ladingen is diesel nog steeds een goede keuze. Wie vaak korte afstanden doet, of in een stad woont kiest best voor een ander type wagen.

Voordelen:

  • Lager verbruik dan een vergelijkbare benzine
  • Langere levensduur dan een vergelijkbare benzine

Nadelen:

  • Duurder bij aankoop en duurder qua onderhoud dan een vergelijkbare benzinewagen
  • Niet geschikt voor korte trajecten of stadsverkeer
  •  

Benzine

Rijdt u geen 25 000 kilometer per jaar en woont u in een stedelijke omgeving? Dan is een benzinewagen wellicht de beste optie voor u. . Deze is minder duur bij aankoop en ook het onderhoud is goedkoper. Het nadeel van benzinemotoren is dat ze minder zuinig zijn en meer CO2 uitstoten.


Voordelen:

  • Minder duur bij aankoop en het onderhoud is goedkoper dan bij vergelijkbare diesel
  • Motoren halen hogere toeren en zijn dus sportiever
  • Veelzijdiger dan een dieselmotor

Nadelen:

  • Hoger verbruik dan een vergelijkbare diesel
  • Minder duurzaam op langere termijn
  • Prijs van de brandstof is hoger

Superethanol (E85)

De E85 is een afgeleid product van E5 en E10 benzine. E85 kan gebruikt worden voor FlexFuel voertuigen of bij wagens die aan het gebruik van E85 aangepast zijn. Superethanol biedt betere prestaties en is properder. Daarom spreken we ook van bio-ethanol.

Voordelen:

  • Minder vervuilend dat klassieke benzine (E5 of E10)
  • Minder duur aan de pomp
  • Een hoger octaangehalte, wat tot betere prestaties leidt

Nadelen:

  • Brengt een meerkost met zich mee voor de aanpassing van de wagen
  • Het verbruik zal 20 à 30% hoger liggen


CNG en LPG

CNG (Compressed natural gaz) is vergelijkbaar met het aardgas dat u thuis gebruikt. LPG (Liquefied petroleum gaz) is een afgeleid product van de aardolieraffinage. CNG is dus duurzamer dan zowel LPG, benzine en. Anderzijds is het netwerk van tankinstallaties nog zeer beperkt. In beide gevallen is de prijs erg aantrekkelijk en worden er geen of amper accijnzen en taxen geheven.

Voordelen:

  • Prijs aan de pomp
  • CNG is een proper product

Nadelen:

  • Installatiekost (of meerkost bij aankoop)
  • Netwerk van tankstations kan veel beter (vooral voor CNG)
  • LPG heeft geen toegang in ondergrondse parkings


Hybride/hybrid electric vehicle (HEV)

Indien u thuis niet kan laden, is de klassieke niet-herlaadbare hybride een goede oplossing, in combinatie met een benzine. De technologie is een beetje duurder bij aankoop, maar het verbruik zal gevoelig dalen. Dit type is qua prestaties zeer vergelijkbaar met een benzinemotor.


Voordelen:

  • Minder verbruik
  • Geen herlaadinstallatie nodig

Nadelen:

  • Duurder bij aankoop
  • Niet aangepast aan lange trajecten


Plug-in hybrid vehicle (PHEV)

Op dit ogenblik bieden de PHEV of hybride wagens met de mogelijk om op te laden, een rijbereik van 30 tot 90 km in zuiver elektrische modus. Daarnaast is er de mogelijkheid om dat traject te verlengen met de benzinemotor of in sommige gevallen de diesel. De aankoopprijs van deze wagens is uiteraard hoger dan die van een klassieke wagen.

Voordelen:

  • 2 wagens in 1 (elektrische en verbrandingsmotor)
  • Verlaging van verbruik en emissie (op voorwaarde van goed gebruik)

Nadelen:

  • Enkel bij goed gebruik nuttig: de gebruiker moet regelmatig herladen en dus een herlaadpunt ter beschikking hebben!
  • Duurder dan diesel, benzine, CNG, LPG of vergelijkbare klassieke hybride


100% elektrisch

De het rijbereik is het voornaamste nadeel van een elektrische wagen. Afhankelijk van het voertuig kan je van 120 tot 600 kilometer rijden. Laadplaatsen zijn in ons land nog eerder beperkt. Hou er ook  rekening mee dat ook een elektrisch voertuig niet 100% groen is, gezien de productie en de afkomst van de elektriciteit. De wagen zelf stoot niets uit wat vooral voor het milieu een groot pluspunt is.

Voordelen:

  • Geen directe uitstoot

Nadelen:

  • Noodzaak aan laadpunt (+ de tijd om te herladen)
  • Hogere aankoopprijs