Het is al langer bekend, maar bij 28 van de 36 races dit seizoen zal er geen kwalificatie of training zijn voorafgaand aan de race. De openingsronde is meteen de eerste maal dat ze vol gas rond het circuit gaan. Ook bij de Camping World Truck Series en de Xfinity Series wordt dit concept toegepast. Bij de Daytona 500, de Bristol dirt race, Circuit of the Americas, de Coca-Cola 600, Nashville, Road America, Indianapolis road course en de seizoensfinale in Phoenix zijn er wel trainingen en kwalificaties.
Tekst: Winter Soen / Foto: © NASCAR
Dit concept werd voor het eerst toegepast in 2020, omdat het coronavirus het onmogelijk maakte om de trainingen en kwalificaties door te laten gaan. Nascar heeft echter beseft dat dit concept veel voordelen heeft. De races zijn hierdoor spannender, de kosten liggen veel lager en de tijd tussen raceweekenden is nu langer waardoor de druk op de teams lager ligt.
Om de teams de kans te geven om de setup van de wagen aan te passen, wordt er een competition caution uitgebracht. Dit is een neutralisatie van de race waar alle rijders mogen pitten en dan hun wagen kunnen aanpassen. De neutralisatie gebeurt altijd na enkele ronden. Zo went de rijder aan de wagen.
Om de startposities moet er wel een systeem zijn om te bepalen wie waar start. De startposities wordt bepaald door drie statistieken. De belangrijkste statistiek is de positie die je behaald hebt bij de voorgaande race, dit telt mee voor 50%. Daarna volgt het klassement, dit telt dan weer mee voor 35%. Om dan uiteindelijk de overige 15% te besteden aan de snelste ronde in de voorgaande race van een rijder.
Bij de play-offs wordt dit systeem niet toegepast voor de deelnemers aan de play-offs. Dan zou in de eerste ronde de top 16 beslist worden door hun positie in het klassement. Voor de volgende race op de Daytona road course aanstaande zondag om 21u00 is er nog geen startgrid bekend.