(persbericht)
Prestatiegerichte sportwagen met sportophanging en bijzonder efficiënte aerodynamica.
Porsche laat de nieuwe 911 GT3 los. Ook de zevende editie van deze prestatiegerichte sportwagen werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport. Hij brengt pure racetechnologie nog consequenter dan ooit tevoren over naar een productiemodel: de dubbele dwarsdriehoeksopstelling op de vooras en de uitgekiende aerodynamica met zwanenhals-achtervleugel en opvallende diffusor komen van de succesvolle GT-racewagen 911 RSR en de 375 kW (510 pk) vierliter zescilinder boxermotor is gebaseerd op de aandrijflijn van de 911 GT3 R, die zich in de uithoudingsraces heeft bewezen. De akoestisch indrukwekkende, hoogtoerige motor wordt ook vrijwel ongewijzigd gebruikt in de nieuwe 911 GT3 Cup. Het resultaat is een briljante rijmachine: efficiënt en emotioneel, precies en prestatiegericht – perfect voor het circuit en voortreffelijk voor dagelijks gebruik.
De onderscheidende kracht van de 911 GT3 ligt in de som van zijn kenmerken. Met een topsnelheid van 320 km/u (318 km/u met PDK) is hij zelfs sneller dan de vorige 911 GT3 RS. Hij sprint van nul tot 100 km/u in 3,4 seconden. Porsche biedt het nieuwe model ook aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak voor een bijzonder puristische rijervaring. De geavanceerde aerodynamica profiteert van de ervaringen uit de autosport en genereert aanzienlijk meer neerwaartse druk zonder de weerstandscoëfficiënt merkbaar te beïnvloeden. In de ‘performance’-stand verhogen de handmatig ingestelde vleugel- en diffusorelementen de aerodynamische druk aanzienlijk voor hoge bochtsnelheden. Dit is echter uitsluitend gereserveerd voor ritjes op het circuit, want het is daar dat de 911 GT3 al zijn troeven kan uitspelen. Op de Nordschleife van de Nürburgring, traditioneel het ijkpunt voor alle sportwagens bij Porsche, vestigde hij een indrukwekkend record: tijdens de laatste afstellingswerkzaamheden werd de 911 GT3 het eerste productiemodel met een atmosferische motor dat de kaap van zeven minuten doorbrak. Ontwikkelingsrijder Lars Kern had slechts 6:59,927 minuten nodig voor een volledige ronde van 20,8 kilometer. Het kortere circuit van 20,6 kilometer, dat eerder als referentie diende, werd door de 911 GT3 in 6:55,2 minuten afgelegd. Met de als optie verkrijgbare Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden leverde het nieuwe model in de deskundige handen van Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister gedurende meerdere ronden consistente prestaties. Voor Bergmeister is dit “veruit de beste productie-auto” waarmee de ervaren beroepspiloot ooit in de Groene Hel heeft gereden.
Ondanks een breder koetswerk, grotere wielen en extra technische voorzieningen is het gewicht van de nieuwe GT3 vergelijkbaar met dat van zijn voorganger. Met handgeschakelde versnellingsbak weegt hij 1.418 kg, met PDK 1.435 kg. De kap vooraan in met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), lichtgewicht glazen ruiten, geoptimaliseerde remschijven en gesmede lichtmetalen velgen zorgen voor gewichtscontrole, net als de bekleding van de achterstoelen. De lichtgewicht sportuitlaat vermindert het gewicht met niet minder dan tien kg. Met traploos elektrisch verstelbare uitlaatkleppen harmoniseert hij een zeer emotionele geluidservaring met de emissienorm Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Het gecombineerd verbruik van de 911 GT3 bedraagt 13,3 liter/100 km (PDK 12,4).
Zijn racegenen komen tot uiting in vrijwel alle details van de nieuwe 911 GT3. De cockpit is in overeenstemming met de huidige modelgeneratie. Nieuw is het circuitscherm: met een druk op de knop brengt het de digitale displays links en rechts van de centrale toerenteller, die tot 10.000 toeren haalt, terug tot informatie zoals de bandenspanningsindicator, oliedruk, olietemperatuur, brandstofpeil en watertemperatuur, die essentieel zijn bij het rijden op het circuit. Hij omvat ook een visuele schakelassistent met gekleurde balkjes links en rechts van de toerenteller en een van Motorsport afgeleid schakellicht.
Vooral voor de Porsche GT-modellen vragen de klanten steeds meer om een gepersonaliseerde uitrusting. Daarom is het Porsche Exclusive Manufaktur-gamma ook beschikbaar voor de nieuwe 911 GT3 en wordt het aangevuld met GT 3-specifieke opties, zoals een lichtgewicht dak van zichtkoolstof. Andere blikvangers zijn de buitenspiegelkappen van koolstof, de koplampen met verduisterde LED-matrix en de bijpassende achterlichten in exclusief design met een lichtboog zonder rode componenten. Guards Red of Shark Blue gelakte velgranden verfraaien de zwarte lichtmetalen velgen. In het interieur zetten uitrustingsdetails zoals de wijzerplaten voor de toerenteller en de Sport Chrono stopwatch, de veiligheidsgordels en de sierlijsten, elegante accenten in de kleur van het koetswerk of een andere gewenste kleur.
Even exclusief als de 911 GT3 zelf is de unieke chronograaf die Porsche Design exclusief aanbiedt aan klanten van de prestatiegerichte sportwagen. Net als zijn gemotoriseerde rolmodel kan hij bogen op een dynamisch ontwerp, consistente prestaties en een hoogwaardige afwerking. Zijn behuizing weerspiegelt zijn Motorsport-genen. Net als de drijfstangen van de GT3-motor is hij gemaakt uit robuust, lichtgewicht titanium. Het uurwerk wordt aangedreven door een individuele opwindrotor die verwijst naar de velgen van de 911 GT3. De gekleurde ring van de wijzerplaat kan worden aangepast in de lakkleuren van de 911 GT3.
Porsche biedt de nieuwe 911 GT3 aan met een instapprijs van 171.553,80 euro inclusief BTW en landspecifieke uitrusting. De levering is gepland voor mei 2021.