Kent u ze nog? Guy Colsoul Rallysport, Kronos, Astromega, Marc VDS, Prospeed Competition, Delahaye Racing, KTR, PSI en andere Belgische teams die ooit met succes internationaal actief waren, maar ondertussen de lichten in de ateliers voorgoed gedoofd hebben. Deze winter vervoegden nog twee andere, schitterende teams dit illustere lijstje, met name RBM en M2 Compétition. De Belgische autosport is in crisis en het einde van de tunnel is jammer genoeg niet in zicht, want niet alleen de teams verdwijnen in een snel tempo, ook onze jongeren vinden met meer en meer moeite hun weg naar de internationale wateren. Ondertussen heerst de chaos in eigen land, zonder dat iemand zijn verantwoordelijkheid opneemt.
Foto: Evers Media
2021 kondigt zich stilaan aan en enkele Belgische teams hebben al een degelijk internationaal programma aangekondigd: WRT, PK Carsport en Comtoyou Racing. SRT en BMA zouden logischerwijze nog moeten volgen en met hen misschien hier en daar nog een witte raaf. Maar de kaalslag is schrijnend, van de tientallen teams die ons land in een recent verleden nog rijk was, rest er amper nog een handvol. Voor alle duidelijkheid, we hebben het dan over de internationale autosport, uiteraard zijn er in eigen land nog meer structuren, al is ook daar de crisis meer dan voelbaar. Een teameigenaar liet onze deze ochtend nog weten dat er letterlijk geen concrete aanvragen zijn. Het nieuws dat het Nederlandse MP Motorsport ondertussen het satellietteam van Alpine in F3 wordt, met Caio Collet en Victor Martins, maakt het allemaal nog pijnlijker en schrijnender.
Naast de vaststelling op vlak van de teams, dunt ook de spoeling bij de rijders aan een hoog tempo uit. Met Amaury Cordeel hebben we welgeteld nog één jonge Belg in de eenzitterklassen, samen met gevestigde waarde Stoffel Vandoorne die naast zijn programma in Formula E, ook in diverse uithoudingskampioenschappen aan de slag is. Uiteraard vormen ook Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe een uitzondering op de regel. Verder kunnen we daar nog enkele Belgen met een officieel statuut in GT aan toevoegen, zoals Laurens Vanthoor, Maxime Martin, Dries Vanthoor, Fred Vervisch en Charles Weerts. Ook Nicolas Baert en Gilles Magnus zouden in principe een programma moeten hebben, maar dan in een toerwagen. En verder? Benjamin Lessennes, Ugo De Wilde, de broers Munster, Ulysse De Pauw, maar ook Maxime Soulet, Wolfgang Reip, Sten van der Henst, de broers Müth… ze zoeken allemaal de nodige fondsen of nieuwe contracten, maar zekerheid is er absoluut niet en ze zijn daarbij zeker niet alleen.
Tegelijkertijd zien we in eigen land dat het aantal kampioenschappen op circuit zich vermenigvuldigt al ware het bronstige konijnen, maar ook daar regeert de schijn. Enerzijds raken de inschrijvingslijsten niet vol en anderzijds lijkt samenwerken oh zo moeilijk. Sinds wij ons artikel over het veelvoud aan kampioenschappen hebben gepubliceerd, bereikte ons het nieuws van nog minstens twee en mogelijk drie nieuwe reeksen. En wat te zeggen van een Belgisch rallykampioenschap met tien proeven? Is er dan werkelijk niemand die lessen uit de realiteit trekt?
Maar bovenal missen we een gids, een leider… een federatie die actief de autosport uit de woestijn leidt, zoals Mozes ooit deed met het Joodse volk in de dorre, Egyptische woestijn. Alleen hopen wij, samen met alle stakeholders in de autosport, dat die exodus ook geen 40 jaar zal duren…