Na een voor hen zeer kort uitgevallen seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup zijn Alexander Borgmans en Maxim De Witte onder de vlag van het Alnimax Racing vastbesloten om er nog een jaartje bij te doen én een voorname rol te spelen aan de spits van het Belgisch-Nederlandse startveld! In de eerste van de drie in extremis georganiseerde meetings, waren Borgmans en De Witte immers de grote afwezigen en dat had alles te maken met de bijzondere omstandigheden, versta de toen oprukkende pandemie.
“Een bewuste keuze,” blikt Alexander terug op die eerste gemiste meeting op het nieuwe Circuit Zandvoort. “Omdat veiligheid, lees gezondheid, op de eerste plaats kwam. Zowel binnen de familie als het bedrijf waar wij werkzaam zijn. Zuiver sportief heeft dat forfait ons nadien wel parten gespeeld. Door Corona hadden wij weinig of geen testkilometers afgelegd en toen wij uiteindelijk voor de eerste keer aan de bak kwamen, had de concurrentie duidelijk voorsprong opgebouwd.”
Flink geholpen door coaches Raf Van Belle en Peter Theuws en niet op zijn minst de technische know how van Polle Geusens, rijder-mecanicien, in een vroeger leven zelf actief in rally en op circuit werkzaam bij het toonaangevende Team RBM, slaagden zowel Alexander als Maxim er niettemin in om tijdens de kwalificaties de twee Alnimax-autootjes vooraan te plaatsen: voor Race 2 stond Maxim 3de op de grid, achter Herremans en Derdaele en dankzij de omgekeerde Top 5 voor Race 1 startte Alexander daar in “pole position’, voor Vanspringel, De Witte, Derdaele en Herremans !
“In het geharrewar van de start slaagde ik erin een 3de plaats te pakken en bleef ik in de buurt van Vanspringel en zag De Laet in de achteruitkijkspiegels aanstormen. Helaas, daarop maakte ik in de Geert Timmers-bocht een schuiver en knalde tegen de vangrail. Over en out.”
Halfbroer Maxim De Witte beleefde tijdens deze Gamma Day zijn tweede kennismaking met The Cathedral of Speed, nadat hij daar, eind 2019, debuteerde achter het stuur van de #19 Geo Fiesta.
“Circuits leren kennen, ervaring opdoen, dat bleef voor mij het motto in wat mijn eerste full seizoen moest worden,” stelt 28-jarige Maxim. “Dat ik in training zo sterk presteerde, heeft veel te maken met het feit dat ik hier al had rondgereden. Maar één snelle ronde rijden, is niet hetzelfde als gedurende dertig minuten voluit te gaan. In volle gevecht is er nog de twijfel om op het juiste ogenblik aan te vallen en je plek te forceren, zonder overbodige risico’s te nemen! In Philippe Huart en Raf Pireyn vond ik evenwaardige tegenstrevers en werd er voor elke meter correct gestreden. Ik was tevreden dat ik mij twee keer tussen hen kon wringen, goed voor een 6de plaats.”
Wegens Corona hadden Alexander en Maxim nooit eerder kennisgemaakt met het hertekende Zandvoort en dat liet zich gevoelen in de bovendien redelijke natte Voorjaarsraces. Alexander haalde weliswaar drie keer de finish en pakte in de finale rit een 7de plek, na een leuk gevecht in de achterhoede met Gaban, Huart en Feyaerts. Maxim eindigde in de eerste race net achter Alexander en werd in Race 2 verrast door een plots uitwijkende Nederlandse concurrent, waarna de groene Geo-auto over de kop sloeg en het weekend erop zat voor hem.
In wat zijn debuutjaar was in de autosport, kon Alexander terugblikken op een meer vruchtbaar seizoen achter het stuur van de #14 Geo Fiesta. Hij stond voortdurend op het Junior-podium, won op het snelle Spa en eindigde uiteindelijk 2de in de Junior-klasse, achter kampioen Nathan Vanspringel !
“Laat ons hopen dat we binnen afzienbare tijd weten wat ons te wachten staat en we de bevestiging krijgen dat de eerste van de zes meetings kan plaatsvinden begin april. Ik ken ondertussen de tegenstand en weet dat we kunnen rekenen op de prima begeleiding van de jongens van Alnimax Racing. Ik ben dan ook gebrand om opnieuw voorin mee te strijden en in schoonheid afscheid te kunnen nemen van de Ford Fiesta Sprint Cup. Wij zijn immers overgegaan tot de aankoop van een M2 CS Racing en gaan hiermee, parallel, al uitvoerig testrijden, maar niét racen. Zowel Maxim als ikzelf willen verder leergeld betalen en de Fiesta Cup blijft hiervoor de beste formule, alvorens te denken aan meer pk onder het rechtervoetje!”