Het WRC-seizoen 2021 is met een schitterende editie van de Monte-Carlo van start gegaan. Dat neemt echter niet weg dat het wereldkampioenschap rally een moeilijke maanden wacht. Er is vandaag, op minder dan een jaar van de toepassing van de nieuwe reglementen, nog steeds geen akkoord met Hyundai en dat maakt dat Toyota mogelijk alleen achter blijft. Een scenario dat uiteraard niemand wil…
We gaan even terug naar het jaar 2000, naar de 68ste editie van de Monte-Carlo. In de klasse A8, voor de WRC-wagens starten niet minder dan 23 wagens, met maar liefst zes fabrieksteam – met Freddy Loix in een Mitsubishi – en nog heel wat sterke privérijders waaronder Bruno Thiry in een Grifone Toyota Corolla. Thiry eindigt als vijfde, Loix als zesde.
In 2012, het eerste seizoen na de IRC-periode, tellen we nog steeds 17 topwagens, met vier fabrieksteams, waaronder nog een handvol privérijders, zonder enige ambitie. In deze editie 2021 is dat aantal teruggelopen tot tien wagens, met nog twee merken die zegekansen hebben, Toyota en Hyundai die ieder drie wagens inzetten. M-Sport (Ford) en nog één extra Toyota en Hyundai vullen het veld aan. Uiteraard schuilt in die situatie een groot gevaar, zeker nu de constructeurs zich opnieuw moeten engageren voor een periode van drie jaar en er een volledig nieuwe wagen dient gebouwd te worden. Immers, de FIA heeft besloten dat vanaf 2022 hybride technologie wordt gebruikt, net als in andere WK’s en die keuze vereist volledig nieuwe bolides, van A tot Z.
Alleen Toyota?
Wat is de situatie vandaag? Toyota heeft zich reeds geëngageerd en toont zich daarmee een trouwe soldaat van de FIA. Het Japanse merk hielp eerder al het FIA WEC (WK Uithouding) overleven, nadat Porsche en Audi zich terugtrokken. De Japanners zijn bovendien de enige die in 2021 met een nieuwe bolide aan de start staan, met name een hypercar voor het WK uithouding en Le Mans. Toyota wil ook verder in het WK Rally, maar zal het dat ook doen indien Hyundai morgen aangeeft niet verder te gaan en bijvoorbeeld richting de F1 of het FIA WEC te trekken?
De FIA had als eerste deadline september 2020 gesteld, maar die datum is stelselmatig opgeschoven en ondertussen zijn we al voorbij de start van het nieuwe seizoen 2021. Hoe langer Hyundai wacht, hoe groter ook het risico dat er volgend jaar geen Koreaanse wagen meer aan de start staat. En dan? Gaan we dan verder met een WK met één merk en één privéteam (M-Sport)? Dat zou meteen ook betekenen dat heel wat rijders, waaronder Thierry Neuville, zich ernstig zorgen moeten maken.
Bovendien is er geen enkele nieuwe constructeur die zich voorlopig ook engageert, al is het net nu het moment om in te stappen, want iedereen dient weer met een wit blad te beginnen.
Dan maar Rally2?
Schuilt er dan een oplossing in Rally2, de voormalige R5-klasse? Enerzijds ja, want diverse merken (Citroën, Ford, Hyundai en Skoda) hebben een nieuwe evolutie klaar en vooral deze wagens zijn heel wat goedkoper en dus ook haalbaar voor goede privéteams. Maar anderzijds… het enige merk dat nu net niet over zo’n Rally2 beschikt is… Toyota. En het spreekt voor zich dat de FIA onmogelijk het Japanse merk buitenspel kan zetten.
En we weten ondertussen ook dat de huidige wagens in 2022 niet meer zijn toegelaten. Het WRC staat dus voor bepalende maanden en dat in een wereld in verandering. Wordt ongetwijfeld vervolgd…