In de nasleep van de Rally van Monza eind 2020, ging Cédric De Cecco een volgende en nog grotere uitdaging aan in het kader van het FIA World Rally Championship. Hij schreef zich in voor de Rally van Monte-Carlo en dat opnieuw met de Skoda Fabia Rally2 Evo van het Italiaanse Metior Sport, met Jérôme Humblet als corijder.
De Luikenaar besefte voor welke uitdaging hij stond. Na de 14 klassementsproeven kon Cédric zondagnamiddag zijn geluk niet op. “Ik ben gelukkig!”, riep hij uit. En met reden, want met een 21ste plaats algemeen en de vijfde stek in WRC3 in een legendarische editie, had Cedric De Cecco meer gedaan dan verwacht!
“Schitterend”, gaat Cédric verder. “In de Monte-Carlo is alles moeilijk en met dagen die bovendien soms al om 4 uur ’s ochtends begonnen, was het misschien één van de moeilijkste edities in jaren. Elke dag waren er andere uitdaging en valkuilen, alle proeven waren zeer complex en de bandenkeuze was echt een moeilijk vraagstuk. Zondag op de beijzelde proef die de dag opende, voelde ik me goed in mijn vel. Ik reed op die KP tweemaal de vierde tijd in WRC achter de drie Fransen in hun Citroën. Zij kennen de wedstrijd veel beter dan ik en dat telt. Jammer genoeg waren er ook enkele lekke banden, waardoor ik de aansluiting met de Oostenrijker Neubauer verloor, naast de normtijd die me ook geen goed deed. Nu je gaat me niet horen klagen over een vijfde plaats, ik ben er erg gelukkig mee. We hebben de elementen bedwongen en hebben onze tweede rally op WK-niveau tot een goed einde gebracht.”
De Monte-Carlo rij je niet alleen… “Uiteraard is er mijn corijder, Jérôme, maar ik wil ook het hele team van Metior Sport bedanken, zij hebben prachtwerk geleverd, gedurende de hele rally”, vervolgt De Cecco. “De wagen was super, draaide als een horloge en dat is uiteraard ook een belangrijk element om een dergelijke prestatie neer te zetten. Bedankt ook aan mijn ouvreurs Harry Bouillon en Geoffrey André. Het was onze eerste samenwerking en het verliep echt prima, en we hebben allemaal veel geleerd.”