De 89ste editie van de Monte-Carlo is nog steeds erg open, met maar liefst vier verschillende leiders in zeven proeven. Na de tweede dag leidt Elfyn Evans met een handvol seconden bonus op zijn teamgenoot bij Toyota, Sébastien Ogier, terwijl Ott Tänak als beste Hyundai-rijder derde is en al tegen een achterstand van 25 seconden aankijkt. Met zeven verreden proeven en nog zeven proeven af te werken is de opener van het WRC 2021 dus al halverwege.
Foto: © Toyota Gazoo WRC
Ott Tänak startte de tweede dag als leider, maar een foute bandenkeuze bij Hyundai en een gebrek aan vertrouwen van de rijders vertaalden zich al snel in een machtsgreep door Toyota. De teammanager van Hyundai, Andrea Adamo, gaf ondertussen toe dat de keuze voor ‘studded tyres’ in de openingslus, niet de goede was en dat hij de verantwoordelijkheid voor de foute strategie op zich neemt. Hoe dan ook, de teerling was geworpen en met drie snelste chrono’s in drie proeven, toonde Sébastien Ogier dat hij zijn zinnen op een achtste zege in de ‘Monte’ heeft gezet.
In de kortere namiddaglus, met amper twee proeven reed Ogier in KP6 lek, verloor de leiding, maar sloeg keihard terug in de afsluitende proef. Jari-Matti Latvala, de nieuwe teammanager van Toyota, vatte het als volgt samen:”Ogier heeft de sterkte dat hij boosheid kan omzetten in positieve energie.” De man uit Gap sloeg inderdaad terug en heeft een achterstand van nog amper 7,4 seconden op Evans. Ogier won ook vier van de vijf proeven, naast één voor Evans.
Neuville stilaan in ritme
Achter Evans, volgen dus Ogier, Tanäk, Rovanperä (Toyota) en Neuville. Onze landgenoot reed degelijk, zeker gezien de dramatische bandenkeuze, maar het feit dat hij in de laatste KP toch ook Katsuta (Toyota) moest voorlaten, geeft toch aan dat de tandem Neuville-Wydaeghe nog wat tijd extra nodig heeft om het niveau van Neuville-Gilsoul te bereiken. Neuville is dus vijfde, op minder dan een minuut van de leider en met de verwachte sneeuw van morgen, is er nog niets gespeeld. Neuville reed vandaag driemaal een vijfde tijd, naast een derde en een vierde chrono, de regelmaat is er dus.
Morgen, zaterdag is er een zeer gespreide dag, met 57 kilometer KP, met in volgorde: La Bréole / Selonnet (KP9 – 18.31km – 6:30 am), Saint-Clément / Freissinières (KP10 – 20.48km – 08:18 am) en La Bréole / Selonnet (KP11 – 18.31km – 12:08). Vervolgens rijden de deelnemers naar Monaco, echter zonder service ’s avonds, om er zondag de slotdag af te werken.
WRC2, WRC3 en de Belgen volgen in een afzonderlijk artikel later op de dag.